Zes dagen per week de post op de mat? Voor Canadezen is dat binnenkort afgelopen: de Canadese posterijen gaan de postbezorging aan huis nu ook in stedelijke gebieden helemaal schrappen.
Tussen de 6000 en 8000 mensen zullen daardoor hun baan verliezen. Dat is 12 procent van het totaal aantal medewerkers. Ook gaat de prijs van postzegels flink omhoog, maakte het postbedrijf vandaag bekend.
De Canadese Post lijdt al jaren grote verliezen door de opkomst van internet. Volgens het bedrijf zullen de verliezen in 2020 oplopen tot een miljard Canadese dollar (circa 690 miljoen euro) per jaar als er niets verandert.
Met de aangekondigde maatregelen hoopt het bedrijf tegen 2019 weer winstgevend zijn.
Twee op de drie Canadezen, vooral in nieuwbouwwijken en in plattelandsgebieden, krijgen de post al langer niet meer thuisbezorgd.
Brieven en pakjes worden afgeleverd bij buurtagentschappen of gemeentelijke postbussen, waar mensen ze kunnen ophalen.
De Canadese post bezorgt jaarlijks zo'n 10 miljard poststukken. Sinds 2008 is de hoeveelheid drukwerk met 24 procent gedaald.