McDonald’s heeft een pijnlijke inschattingsfout gemaakt bij de verkopen van Mighty Wings in de VS. Nu zit de fastfoodketen opgescheept met 10 miljoen overkochte kippenvleugeltjes.
In september lanceerde McDonald’s in de Verenigde Staten een nieuw product: gefrituurde kippenvleugeltjes die worden verkocht onder de naam Mighty Wings. De fastfoodketen sloeg 50 miljoen stuks in, maar de verkopen vielen tegen.
Inmiddels liggen er nog 10 miljoen kippenvleugeltjes op voorraad die al verkocht hadden moeten zijn, zo melden diverse Amerikaanse media, waaronder The Huffington Post.
Een voorraadoverschot van 20 procent is geen kattenpis. Maar wat ging er verkeerd? Volgens McDonald’s lag het niet aan de smaak of een verkeerde advertentiecampagne.
McDonald’s heeft bij nader inzien de prijsstelling verkeerd aangepakt, door de kippenvleugeltjes voor meer dan een dollar per stuk te verkopen, bij aankopen van minder dan tien stuks: drie stuks kostten 3,69 dollar, vijf stuks 5,59 dollar. Dit is ten koste gegaan van de omloopsnelheid.
De fastfoodketen wil alsnog zo snel mogelijk van het overschot van 10 miljoen Mighty Wings af en gaat de vleugeltjes voor dumpprijzen aanbieden.