De Amerikaanse pakketjesbezorger UPS heeft onderschat hoeveel cadeau’s dit jaar online zijn aangeschaft en kwam in de dagen voor Kerstmis capaciteit te kort om alles op tijd te bezorgen. Onlinewinkel Amazon biedt klanten in de VS die hun bestellingen niet voor kerst binnen hadden bonnen en teruggave van hun verzendkosten aan, zo bleek donderdag.
Amazon liet weten de prestatie van UPS nu te onderzoeken. UPS maakte eerder bekend te rekenen op 132 miljoen pakketjes in de week voor kerstmis. Uiteindelijk speelde vooral de ontoereikende luchtcapaciteit de bezorger parten. Concurrent FedEx liet weten niet te kampen te hebben met vertragingen. Niet alleen Amazon, maar ook winkels als Kohl’s en Wal-Mart kwamen in veel gevallen hun beloftes voor een bezorging voor 25 december niet na. Kohl’s vergoedt nu de kosten van de cadeau’s.
Analisten hadden eerder voorspeld dat de waarde van online-aankopen voor de feestdagen dit jaar met 15 procent zou toenemen tot ruim 78 miljard dollar ten opzichte van vorig jaar. Winkels en bezorgers hadden daarom al rekening gehouden met een forse toename van het aantal bestellingen, maar velen werden toch verrast door de versnelling die met name in de laatste dagen voor Kerst plaatsvond. In de week voor Kerst waren de online-verkopen 37 procent hoger dan in 2012.
Terwijl gedurende het jaar winkels in de VS ongeveer 6 procent van hun omzet halen uit internetverkopen, kwam dit in de weken voorafgaand aan de feestdagen dit jaar waarschijnlijk uit op zo’n 14 procent.