De tijd dat we naar de winkel moeten voor kleding of andere dingen is voorbij. Vanuit onze luie stoel plaatsen we de ene bestelling na de andere. Een echte uitkomst als je geen tijd of geen zin hebt om naar de stad te gaan. We have to admit: inmiddels zijn we een beetje verslaafd aan online shoppen. Maar nu blijkt dat onze verslaving één groot nadeel heeft... Het is namelijk slecht voor het milieu. Want hoeveel we ook bestellen, we sturen het met hetzelfde gemak weer terug.
Wie bestelt er tegenwoordig niet op internet?! Tja, online bestellen is niet alleen handig, maar online webshops afspeuren is ook nog eens een leuke bezigheid op de zondagmiddag. Het was nog nooit zo makkelijk voor shopaholics! En dat online winkelen razend populair is, blijkt wel uit de cijfers. Er is een verschuiving van offline naar online winkelen. Maar wat we tot voor kort nog niet wisten, is dat online winkelen ook een negatieve kant heeft. Uit een onderzoek van de expertgroep Ecologie blijkt dat online shoppen slecht voor het milieu is. De expertgroep onderzoekt de effecten van het koopgedrag op het milieu.
Waarom online winkelen zo slecht is voor het milieu? Busjes rijden heen en weer om alle bestellingen te bezorgen, maar ze moeten vaak weer terugrijden omdat de afgeleverde bestellingen niet pasten of niet bevielen. "Het aantal retouren veroorzaakt een hoge CO2-uitstoot", zegt Linsie Meijer, projectmanager van de expertgroep. "In de mode wordt ongeveer 60 procent weer teruggestuurd. Vrouwen bestellen jurkjes in vijf maten en drie kleuren en dan maar kijken wat het beste staat. De rest wordt kosteloos weer opgehaald. Want ondernemers zijn er niet voor te porren om retourkosten te vragen. Dat kost immers weer klanten." Daarnaast is het zo dat veel mensen niet nadenken over het effect op het milieu als ze een item in hun digitale winkelmandje doen: "Vrijwel niemand staat er bij stil als er weer eens een busje met een bestelling voor komt rijden", zegt Lindsie.
Nu is het kijken naar oplossingen. De expertgroep heeft de Avatar bedacht, een 3D-paspop die je op je computer kunt zien. Je kunt dan het gewenste jurkje invoeren, met de kleur en de maat erbij, zodat je kunt zien hoe het jurkje staat. Zo hoef je de jurkjes niet in alle kleuren te bestellen en heb je minder kans dat hij niet bevalt, omdat je ziet hoe het kledingstuk valt. Voor de bedrijven is het ook gunstig, want dat scheelt hen weer kosten aan brandstof. Wat ook zou kunnen helpen is als er een samenwerking tussen de vervoerders komt. Als je een pakketje bij H&M en bij Asos hebt besteld, dan worden ze apart geleverd. Het zou beter voor het milieu zijn als deze bestellingen worden gebundeld voor de levering.
De expertgroep wil ook dat wij bewuster zijn van het effect van online shoppen op het milieu. Zij stellen voor om de impact op het milieu door te berekenen in de prijs of om ons te betrekken bij het bezorgproces, bijvoorbeeld door het bieden van andere milieuvriendelijke bezorgmogelijkheden.