Quote:
De onderneming zou bang zijn geweest inbreuk te maken op de auteursrechten van voetballer Wayne Rooney.
Het verhaal van die chocolatier slaat nergens op.
Auteursrecht (copyright) is hier helemaal niet van toepassing.
Merkenrecht (trademark) zou hier wel van toepassing kunnen zijn. Om diezelfde reden mag je bij het ontwerpen van je pinpas bij ING niet een merknaam of logo erop zetten.
Maar ik betwijfel of Rooney een poot zou hebben om op te staan, zelfs als zijn naam een merk is en zelfs als hij er een rechtszaak van wil maken. Er is namelijk ook nog zoiets als fair-use en citaatrecht (ook in de VS), en hij zou dan de rechter ervan moeten overtuigen dat het gebruik van de voornaam van het jongetje op een paasei een grove inbreuk op zijn merk is en hem schade heeft geleden. Lijkt me stug.
Maar dat een naam je eigennaam is wil niet zeggen dat je er maar alles mee mag doen. Zo was er een student web-design genaamd Mike Rowe
aangeklaagd door Microsoft voor zijn bedrijfs- en domeinnaam
Mike Rowe Soft. In dit geval is Microsoft wettelijk verplicht z'n merk te verdedigen, anders maakt een rechter het merk ongedaan.