De lichtgevende wegmarkering op de N329-weg bij Oss is alweer gedoofd. De slimme snelweg kan niet zo goed tegen water en daar is er in Nederland veel van.
In theorie is het project een sterk staaltje innovatie. De Glowing Lines van ontwerper Daan Roosegaarde nemen overdag UV-licht op dat ze in het donker weer vrijgeven. Zo zijn de lichtgevende lijnen een alternatief voor straatverlichting, die dan kan worden uitgeschakeld.
Dat werkte uitstekend in het laboratorium, meldt technologiewebsite Bright.nl. Maar de zogeheten 'pigmenten' van de wegmarkering blijken in de praktijk niet goed bestand tegen vocht, zoals regen. De lijnen zijn nu tijdelijk uitgeschakeld om verwarrende verkeerssituaties te voorkomen.
Volgens een woordvoerder van bouwbedrijf Heijmans, dat 'de weg van de toekomst' aanlegde, horen dit soort hobbels erbij. "Innovaties kunnen niet vanuit een laboratorium ineens een volwassen product worden. ze moeten in de praktijk worden getest en dat is wat we nu aan het doen zijn." Er wordt hard gewerkt aan een 'versie 2.0', zegt de woordvoerder.
Daan Roosegaarde gaf al eerder aan dat het bij Oss om een eerste versie ging en updates volgen. Het doel is dat uiteindelijk meerdere snelwegen in Nederland voorzien worden van de lichtgevende lijnen, aanvankelijk om de technologie te testen.
Ook de Afsluitdijk moet op den duur een slimme weg worden. Bovendien is er interesse vanuit het buitenland, zoals China en Zuid-Afrika.