Het is fysiek onmogelijk geweest dat vliegtuigen in de Twin Towers in New York zijn gevlogen. Dat heeft een voormalig CIA-medewerker en piloot gezegd. Voor onervaren piloten is het niet mogelijk geweest om op 11 september 2001 een Boeing 767 in het World Trade Center te hebben geboord, aldus John Lear, zoon van Bill Lear – de oprichter van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Learjet.
In een verklaring onder ede, die op dit moment rondgaat op het internet, stelt Lear dat geen enkele Boeing 767 de Twin Towers heeft geraakt, zoals onterecht wordt beweerd door de overheid, de media en het National Institute of Standards and Technology, een wetenschappelijke instelling die onder de Amerikaanse federale overheid valt.
Lear zei over United Airlines-vlucht 175 die in de zuidelijke toren zou zijn gevlogen: “Het verticale en horizontale deel van de staart zouden direct gescheiden zijn van het vliegtuig en op de grond zijn gevallen. De motoren zouden hun vorm grotendeels hebben behouden en ook op de grond zijn gevallen of tussen de wrakstukken moeten zijn gevonden.”
Om 09.03 uur lokale tijd crashte vlucht 175 met een snelheid van 877 kilometer per uur in de zuidelijke flank van toren 2 van het World Trade Center. Het toestel vloog op dat moment op een hoogte van ongeveer 300 meter. Lear: “Geen enkele Boeing 767 kan op die hoogte een snelheid van 877 kilometer per uur aanhouden. De motoren van dit type toestel zijn niet ontworpen om met dergelijke snelheden door de dichte lucht op deze hoogte te vliegen.”
De wrakstukken die van het toestel zijn gevonden, zijn volgens Lear niet afkomstig van een vliegtuig dat met 877 kilometer per uur de stalen constructie van het World Trade Center heeft geraakt. Onder de wrakstukken zouden ook tenminste drie motoren van elk ruim 4000 kilo moeten zijn gevonden.
De beëdigde verklaring, die dateert van 28 januari 2008, is onderdeel van een rechtszaak die door Morgan Reynolds is aangespannen tegen verschillende grote bedrijven. Tussen 2001 en 2002 was Reynolds onder George W. Bush als hoofdeconoom werkzaam op het Amerikaanse ministerie van Arbeid. In 2005 kwam hij in het nieuws omdat hij had verklaard dat 9/11 een inside job was. Reynolds stelde dat er geen lijnvliegtuigen betrokken waren bij de aanslag op de Twin Towers.
De 65-jarige Lear, die meer dan 19.000 vlieguren op zijn naam heeft, vroeg in zijn verklaring ook aandacht voor de onervarenheid van de vermeende kapers. Je moet een ervaren piloot zijn om het EFIS (electronic flight instrument system) af te kunnen lezen.
Alle vluchtparameters en gegevens van de verschillende meetapparaten worden digitaal weergegeven in de cockpit. Het EFIS beheert alle vlieg-gegevens. Vervolgens genereert het een weergave op displays die recht voor de piloot in de cockpit zitten. Volgens Lear heeft geen van de vermeende kapers kennis gehad van de rolroeren, het roer, hoogteroeren en stoorkleppen om een gecontroleerde daling in te kunnen zetten.
Lear heeft in ruim 40 jaar tijd meer dan 100 verschillende soorten vliegtuigen gevlogen. Tussen 1967 en 1983 voerde hij geheime missies uit voor de CIA in Zuidoost-Azië, Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Daarna werkte hij 17 jaar voor verschillende vliegmaatschappijen als piloot en instructeur.