SamuiAxe: Natuurlijk kan je gewoon zeewater gebruiken. Maar je moet wel elke keer als je je auto vult naar de winkel om voor een paar honderd euro een nieuwe natriumelektrode te kopen.
Anyway,
@Emmo ik heb even wat onderzoek gedaan en ik krijg steeds meer vraagtekens over dit bedrijfje. Wat ik ontdekt heb:
- Op hun officiële website staat NIKS. Het is een prachtig opgemaakte site vol met mooie woorden. Maar geen enkele inhoud.
- Volgens
deze pagina willen ze helemaal niks vrijgeven. Ze zeggen 'zeewater' omdat ze het precieze recept geheim willen houden. Na aandringen van de journalist hebben ze toegegeven dat het niet zomaar zeewater is, er zitten allerlei 'metaalzouten' in (dat wil niks zeggen, elk zout is een metaalzout). Maar het is niet gewoon zeewater.
Het lijkt erop dat ze willen dat je de auto zowel kan opladen aan het stopcontact als bijvullen bij het tankstation. Maar dan moet je het wel bijvullen met hun speciale mengsel.
-
Dit artikel geeft nog meer informatie. Bosch heeft de auto ontwikkeld en een Duitse organisatie heeft hem goedgekeurd voor op de weg. Beide bedrijven hebben de batterij enkel nog maar als 'zwarte doos' gezien. Ook aan hen willen ze niks kwijt over hoe hij werkt.
Er zijn geen referenties, geen onafhankelijke metingen, niks.
Hun persmateriaal is volgens die pagina ook opmerkelijk. Ze claimen met een 30kW batterij een kar met 480kW te laten rijden? Juist ja...
En nog interessanter, de man achter het bedrijfje is een
muzikant. 5 jaar terug kwam hij al op de proppen met een auto op zonnecellen, die volgens hem veel beter waren dan wat de wetenschap tot op heden had. Van die auto is na de oorspronkelijke aandacht van de pers
helemaal niks meer vernomen. Behalve dan een rechtszaak tegen hem van investeerders die zich bedrogen voelden.
Dus.
Als eerste mijn excuses voor mijn vorige, nogal voorbarige post.
Totdat ik meer hoor moet ik tot de conclusie komen:
Deze specifieke uitvinding is een zak gebakken lucht met daarop een hele hoop prachtige praatjes.