De mogelijke aanschaf van 200 gehandicapten-werende intercitytreinstellen is in strijd met het beleid van het kabinet voor een toegankelijker openbaar vervoer. De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Vereniging Spierziekten Nederland en Stichting De Ombudsman kunnen het niet begrijpen dat de NS dergelijke, ontoegankelijke intercitytreinen aanschaft, terwijl de minister het heeft over geheel toegankelijk openbaar vervoer over een jaar of 25. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt middels een stappenplan (‘Implementatieplan Toegankelijkheid’) aan de toegankelijkheid van het spoorsysteem, welk in 2006 is aangenomen.Het plan vermeldt dat het spoor in 2030 voor iedereen toegankelijk moet zijn. De cliëntorganisaties kunnen het niet accepteren en begrijpen dat de NS nu voor 433 miljoen een bestelling plaatst, welke geheel tegenstrijdig met het huidige beleid lijkt te zijn. De NS heeft zelfs niet eens over de toegankelijkheid van de nieuwe treinstellen bij de bouwer gerept.
Opmerkelijk is dat de NS in 2005 bij dezelfde bouwer wel toegankelijke sprinters heeft besteld. Het kan dus blijkbaar wel.