NS schaft 200 gehandicapten-onvriendelijke treintoestellen aan
De mogelijke aanschaf van 200 gehandicapten-werende intercitytreinstellen is in strijd met het beleid van het kabinet voor een toegankelijker openbaar vervoer. De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Vereniging Spierziekten Nederland en Stichting De Ombudsman kunnen het niet begrijpen dat de NS dergelijke, ontoegankelijke intercitytreinen aanschaft, terwijl de minister het heeft over geheel toegankelijk openbaar vervoer over een jaar of 25. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt middels een stappenplan (‘Implementatieplan Toegankelijkheid’) aan de toegankelijkheid van het spoorsysteem, welk in 2006 is aangenomen.Het plan vermeldt dat het spoor in 2030 voor iedereen toegankelijk moet zijn. De cliëntorganisaties kunnen het niet accepteren en begrijpen dat de NS nu voor 433 miljoen een bestelling plaatst, welke geheel tegenstrijdig met het huidige beleid lijkt te zijn. De NS heeft zelfs niet eens over de toegankelijkheid van de nieuwe treinstellen bij de bouwer gerept.
Opmerkelijk is dat de NS in 2005 bij dezelfde bouwer wel toegankelijke sprinters heeft besteld. Het kan dus blijkbaar wel.
Gerelateerde artikelen
Gemeen zeg... maar ze hebben toch van die rolstoeldingen op het station staan? Ik heb soms zelfs moeite met het overbruggen van de de kloof tussen station en trein(korte beentjes). Net als veel bejaarden trouwens.
@Veppie:
Waarschijnelijk kan dat dus zelfs ook niet.
Echt weer iets voor die NS weer. Ze hadden nooit de NS moeten privatiseren. Had gewoon een overheidsinstelling moeten blijven. Dan hadden ze beter kunnen optreden....
even wachten op subsidies, dan komt het allemaal weer goed
Tja, je kunt nou eenmaal niet overal rekening mee houden. Die gehandicapten moeten maar wachten op het busje. busje komt zo, busje komt zo, nog eventjes geduld...
@ No Reply
De nieuwe treinen van Arriva zijn volgens mij wel goed begaanbaar voor invaliden, ze zijn dan ook een stku lager dna die oude gele treinen...
Sjako
Lid
WMRindex: 54
OTindex: 7
Wnplts: Gorinchem
S Best ziekelijk.. Die mensjes zitten met hun hoofd vol problemen, er kunnen geen problemen meer bij, en dan kunnen ze niet meer hun ouders bezoeken!
Lang leve de NS
Als we met alles en iedereen rekening moeten houden gaan we ook kapot.
Het is idd sneu voor die invaliden, dat weet ik, maar als je invalide bent zijn er van die speciale busjes (is niet denigrerend bedoelt) die kan je op afspraak laten komen, voor een schappelijk bedrag.
kunnen ze niet beter 200 gehandicapten onvriendelijke NS`ers afschaffen?..aso`s
NS is openbaar vervoer maar zo openbaar kunnen ze het dus niet maken. Dat ze oudere treinstellen en rijtuigen niet graag willen aanpassen ok, dat kan ik me indenken maar bij een nieuwe bestelling behoren ze er tegenwoordig gewoon rekening mee te houden, al is het maar 1 speciale opgang per rijtuig. Zwarte piet voor de NS.
en dan durven ze zeker ook nog te laat te komen
iemand nog iets positiefs over de NS?
Sjako
Lid
WMRindex: 54
OTindex: 7
Wnplts: Gorinchem
S Jaa in de koffiehuizen is het altijd wel goed vertoeven
Ze zullen het wel gewoon vergeten zijn. Plannen lijkt niet de sterkste kant van de NS te zijn.
Quote
Sjako:
Jaa in de koffiehuizen is het altijd wel goed vertoeven
zijn die koffiehuizen wel van de NS zelf dan?
Sjako
Lid
WMRindex: 54
OTindex: 7
Wnplts: Gorinchem
S Quote
Kam_Ra:
Quote
Sjako:
Jaa in de koffiehuizen is het altijd wel goed vertoeven
zijn die koffiehuizen wel van de NS zelf dan?
Das een goeie!
Geen flauw idee.. Waarschijnlijk niet..
Waarschijnlijk moeten die koffiehuizen betalen om daar te mogen verkopen
leuk, me zus en ik konden al geen auto rijden van wegen onze ogen en nu krijg me zus het nog moeilijker met der hond enzo in het openbaarvervoer
@darksnowOok veel bussen zijn ronduit kl*te om in te komen als slecht ziende cq. blinde met hond
Jullie begrijpen er niks van! Ze zijn bij de NS juist heel begaan met de invaliden en hebben besloten dat het beter is dat ze thuis blijven.
Quote
Blend:
@darksnowOok veel bussen zijn ronduit kl*te om in te komen als slecht ziende cq. blinde met hond
daar heb je helemaal gelijk in.
Quote ExtraMedium:
Jullie begrijpen er niks van! Ze zijn bij de NS juist heel begaan met de invaliden en hebben besloten dat het beter is dat ze thuis blijven.
en dit slaat echt helemaal nergens op!
O, nou sorry Darksnow, ik wist niet dat reacties hier ergens op behoorden te slaan. Ik heb de ernst van deze website gewoon niet ingezien. Het spijt me...
Quote Wijtze:
@ No Reply
De nieuwe treinen van Arriva zijn volgens mij wel goed begaanbaar voor invaliden, ze zijn dan ook een stku lager dna die oude gele treinen...
Die treinen zijn wel geschikt voor gehandicapten, maar voor de gemiddelde treinreiziger zijn ze een ramp. Er zit namelijk een plankje aan waar rolstoelen overheen kunnen rollen maar als de trein te vol zit, zit het plankje vast en je hebt 30 minuten tot een uur vertraging.
Quote
ExtraMedium:
O, nou sorry Darksnow, ik wist niet dat reacties hier ergens op behoorden te slaan. Ik heb de ernst van deze website gewoon niet ingezien. Het spijt me...
daar heb je weer gelijk in, sorry reageerde wat te over haast
Als je slecht ter been bent is het zowieso een crime om met het openbaar vervoer te reizen....probeer maar eens door een rijdende trein te lopen met krukken als je naar het toilet moet, dat natuurlijk 3 rijtuigen verderop is....
rijden niet op tijd, verspillen geld, doen niet wat ze zeggen..
ik weet niet hoor maar dat privatiseren.. volgens mij is het nog steeds een overheids instelling, ze hebben in ieder geval nog wel die overeenkomsten
ze zullen wel goedkoper zijn, en gekandicapten gaan tog bijna nooit met de trein
Gehehe een meisje uit mijn klas is gekniedicapt
Loopt nu met krukken
Ben het volledig met Kpuc eens...
1 wagon speciaal voor minder validen was wel het minst wat ze hadden kunnen regelen..
Niet alleen het uit- en instappen is niet altijd even toegankelijk, maar ook als je eenmaal in de trein bent is het niet al te handig geregeld.
In sommige treinen zijn binnendeuren ineens zo smal dat je het gangetje bijna niet uitkomt met een sporttas of koffer, laat staan dat je ergens naartoe kan in een rolstoel of als blinde met je hond. Zo'n hond heeft door het tuigje dat ze om hebben dan ook vaak moeite met de bocht nemen valt me op.
En zelf stoor ik me aan intercity's die bij een tussenstuk deuren hebben die heel lastig opengaan.
Persoon voor me deed de deur open, maar moest even wachten, waardoor ik tussen de twee deuren kwam te staan. Geen probleem, ware het niet dat ik iets aan mijn pols heb waardoor ik de deur niet meer openkreeg en dus moest wachten tot iemand anders de deur opendeed...
Quote Veppie:
Gemeen zeg... maar ze hebben toch van die rolstoeldingen op het station staan? Ik heb soms zelfs moeite met het overbruggen van de de kloof tussen station en trein(korte beentjes). Net als veel bejaarden trouwens.
zoals mijn oma
@ Kpuc/Butterfly Dan maak je 1 wagon voor minder validen. Het is superdruk en die plaatsen zijn leeg, dus gaan anderen toch daar zitten. Kom jij als minder valide en moet zelf die mensen verzoeken om op te staan voor je, want geen NS-personeel te zien.
Of ze laten die ene wagon op slot, je meldt je keurig voor een plekkie daar. Niemand die de sleutel heeft, zoals op tv is geweest van het invalidetoilet (Dat op 1 perron zelfs alleen per trap bereikbaar scheen te zijn, waarbij je nog een andere trap af moest om daar de sleutel te gaan halen).
wij roepen zon sociaal land te zijn, maar kijk je naar bijvoorbeeld frankrijk ofzo is daar alles veel beter geregeld! invaliden kunnen daar prima het openbaar vervoer in...
Quote jongen:
ze zullen wel goedkoper zijn, en gekandicapten gaan tog bijna nooit met de trein
en waarom denk je dat ze bijna nooit met de trein gaan???????????????
omdat de meeste mensen naar hun toe gaan
Hoeveel staanplaatsen zouden er in die nieuwe treinstellen zijn........
Quote Blend:
Als we met alles en iedereen rekening moeten houden gaan we ook kapot.
Het is idd sneu voor die invaliden, dat weet ik, maar als je invalide bent zijn er van die speciale busjes (is niet denigrerend bedoelt) die kan je op afspraak laten komen, voor een schappelijk bedrag.
Ga eens 1 dag in een rolstoel zitten, mag ook nog iemand je duwen, ik weet zeker dat je dan een andere tekst daar neerzet.
@storaWie weet heb ik daar al wel ervaring mee en weet ik dat je (hoe invalide vriendelijk ze ook zijn) niet makkelijk in en uit een trein komt.
Altijd mensen die gehaast erlangs willen, je kan niet rustig in en uti stappen (kom niet met het excuus "ga dan ook niet in de spits" )
Als er zo'n busje voorkomt kan je wel rustig instappen, die busjes hebben geen stoptijd van 20 seconde en er is ook nog iemand die je helpt.
Dus voor jouw hetzelfde, eerst nadenken dan posten
@ Blend, ook mijn inzending is niet denigrerend bedoeld
Gehandicapten willen het liefst zoveel mogelijk zelfstandig zijn. Wat zou het meer kosten als de NS de voor en achterkant van een trein rolstoel vriendelijk maakt? Busjes zijn handig in een stad, Maar als je echt ver wilt is dat ook best duur.
@Blend en Stora. Duur is dat zeker, reken gerust op 2.5 euro per kilometer
Quote
Kpuc:
@Blend en Stora. Duur is dat zeker, reken gerust op 2.5 euro per kilometer
Ik dacht ook wel dat dat duur is. Ik denk ook dat iemand in een rolstoel , als het ff kan al niet in de spits gaat reizen.
@stora. Nja, voor verre afstanden krijg je dan zo een prijskaartje. Maar in de stad en de wat grotere gemeentes hebben ze wel goedkopere alternatieven in het leven geroepen. Ik dacht dat je tegenwoordig hier in Utrecht voor een paar pleuros al door de stad kunt met een rolstoelbusje. Wel met die kanttekening, een half uur van te voren klaarzitten voor vertrek tot een half uur na afspraak
Ja dat klopt, maar dat zijn met gewone taxi's voor ouderen en minder validen. Maar het schijnt dat je ook nog wel eens lang moet wachten of wordt vergeten. Mijn ouders wonen ook in de provincie Utrecht. Maar rolstoel taxi's die zullen wel stukken duurder zijn denk ik.
Neujj Stora, dat zijn echte Mercedesbusjes met rolstoellift en toebehoren om de stoel ook behoorlijk vast te zetten.
@Blend, Ook gehandicapte mensen zijn Nederlanders. De politiek heeft het al zo lang over gelijkheid en normen en waarden.Dus laten zij hun nek eens uitsteken. Er zijn echt een hoop gehandicapten die zelfstandig willen funcioneren.En het schijnt dat het openbaar vervoer voor iedereen is.
@storaJe hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik ben het volledig met je eens.
Maar omdat de overheid het niet doet, moeten de gehandicapte het hebben van bedrijfjes die zich hardmaken voor ze.
Dus ik zou zeggen richt het niet op mij, maar op Den Haag.
Maar je weet hoe ze zijn he, invaliden kosten alleen geld en leveren niks op, dus ze staan redelijk laag op het to-do-lijstje. Zo ziek het is het nou eenmaal geregeld
ze kunnen toch naar jou komen met de *normale* trein? voor iedereen een stuk makkelijker
@ Blend Ik ben Den Haag haha
NS schaft 200 gehandicapten-onvriendelijke treintoestellen aan
IS DE NS WEL EENS VRIENDELIJK GEWEEST
En als je nu al met de trein wil in je rolstoel. Moet je 2 dagen van te voren aanvragen hoe laat je wil gaan. En dan krijg je te horen, o je moet nog even blijven staan. We hebben nu geen tijd voor je! En bij het uitstappen precies hetzelfde.
Trouwens deeltaxi is misschien wel goedkoop. Maar het is normaal dat je over een rit van 30 min 2 uur doet!!!
Dus hoe makkelijk is het als je afhankelijk bent??!!
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: