Geldverslindende projecten bij de overheid: ook in de VS kunnen ze er wat van. Ruim 1 miljard dollar gaf de overheid al uit om uiteindelijk 1 formuliertje te digitaliseren.
Dat heeft de toonaangevende krant The Washington Post becijferd. Tien jaar geleden startte de Amerikaanse overheid een project om de enorme papierwinkel waar een immigrant mee te maken krijgt, te stroomlijnen en te digitaliseren.
95 papieren formulieren kwamen daar voorheen namelijk aan te pas, schrijft de krant. En dat zijn er nu, tien jaar en een miljard dollar verder, nog maar 94. Inmiddels is de begroting voor het hele plan opgelopen naar 3,1 miljard dollar. En dat is als het vanaf nu goed gaat.
The Post zocht uit hoe de kosten zo gierend uit de hand konden lopen. Het bleek dat de dienst pas drie jaar na het gunnen van de opdracht aan IBM - voor 500 miljoen dollar - pas zijn eerste basale plannen af had. En toen de softwarebouwers eenmaal aan de slag konden, waren die plannen alweer hopeloos achterhaald.
Wat volgde was een traject vol hobbels, waardoor er in 2012 een softwarepakket lag met honderden fouten, maar desalniettemin besloten de officials onder politieke druk toch het plan uit te rollen. Waarna vervolgens zo’n beetje alles moest worden hersteld en twee van de drie formulieren die af waren, weer offline moesten worden gehaald.
Het enige formulier dat het wel zou doen, is bedoeld voor immigranten die hun ‘green card’, hun verblijfsvergunning, zijn kwijtgeraakt en een nieuw pasje willen aanvragen. Tientallen mensen die van dat formulier gebruik maakten, wachten nu nog steeds op hun nieuwe green card. Waardoor ze niet konden werken, niet naar school mochten en niet konden reizen.