De OESO is ooit opgericht om democratie en de vrije markt te bevorderen, maar tegenwoordig profileert de club zich als gesel van de automobilist. Volgens de OESO maakt Nederland veel te veel gebruik van fossiele brandstoffen en dat moet anders. Dat vraagt om beleid en om meer belastingen. De beste zondebok daarvoor zijn automobilisten.
In Nederland betalen automobilisten wegenbelasting, belasting over de aanschaf van de wagen (BPM) en accijns plus belasting over de brandstof waarop de wagen rijdt. Daarvoor wordt de automobilist rijkelijk beloond met files. Want het kan niet de bedoeling zijn dat die excessieve belastingen ten goede komen aan de automobilist door bijvoorbeeld meer en bredere wegen te bouwen. Had-ie maar met het openbaar transport moeten reizen.
De OESO vindt dat het niet langer kan en kiest ervoor om de automobilist nog wat verder uit te persen. Dus stelt de organisatie voor om rekeningrijden in te voeren. Daar is op zich best iets voor te zeggen, maar hoe waarschijnlijk is het dat die extra kosten gecompenseerd worden door lagere belastingen? Niet erg, hè? Nee.
Mocht dit plan niet werken, dan vindt de OESO dat vrachtwagens in ieder geval moeten betalen. En anders – gouden idee – moeten de parkeertarieven in Nederlandse steden omhoog. We shit you not. In Amsterdam-centrum kost een uur parkeren vijf euro. Een dagkaart kost vijf-en-en-veer-tig euro. Maar die prijzen zijn te laag, kennelijk.