Wetenschappers van McGill University in de Canadese stad Montreal hebben in samenwerking met de ESA in Naaldwijk ontdekt dat het in theorie mogelijk is een auto te laten rijden op metaalpoeder in plaats van benzine of diesel.
Het klimaatakkoord in Parijs heeft een ding onomstotelijk vastgesteld. Rijden op benzine en diesel, daar zijn we op termijn wel mee klaar. Alternatieven zijn bekend: elektriciteit, waterstof en biodiesel. Maar daar komt nog een optie bij: metaalpoeder. Verslaggever Jorn Lucas sprak met een van de Canadese onderzoekers.
Onedele metalen als ijzer of aluminium branden niet goed, maar zodra je ze vermaalt of verpoedert, dan brandt het fantastisch. Het prettige aan metaalpoeder is dat het geen uitstoot heeft. Wel blijft er iets over: roest, of aluminiumoxide of magnesiumoxide. En omdat je dat niet in de atmosfeer wilt hebben, kan dat worden opgevangen en omgesmolten worden in hoogovens tot ijzer. Zo krijg je een smetteloze energiecyclus.
Maar de realisatie van deze vondst is nog ver weg, aldus wetenschapper Jeffrey Bergthorson van McGill University. Volgens hem gaat het nog minstens 10 jaar duren voordat je metaalpoeder kunt tanken. De reden? Eerst moet er nog een bruikbaar prototype van een metaalverbrandingsmotor worden ontworpen. Die moet de hitte die vrijkomt bij het verbrandingsproces met behulp van bijvoorbeeld een stoommachine omzetten in energie.
In eerste instantie denkt Bergthorson dat grote vrachtwagens, schepen of kolencentrales met de nieuwe techniek uit de voeten kunnen. Als het al zo ver komt, want ook batterijbouwers en ontwikkelaars van andere technieken zitten niet stil.