Het gezicht van de inzamelingsactie 3FM Serious Request 2015 blijkt een model. De ingehuurde Lois is zowel op posters als in het promotiefilmpje te zien. Daarin loopt zij door een verwoeste straat en zegt een voice-over in het Arabisch dat elke dag onvoorspelbaar is.
De opbrengst van Serious Request gaat dit jaar naar jongeren in oorlogs- en conflictgebieden. In het bijbehorende reclamespotje zegt het meisje dat het in haar land 'elke dag fout kan gaan'. "Maar elke dag dat ik naar school ga, win ik van de oorlog." Lois, die nog op de middelbare school zit, is al vaker te zien geweest op reclamefoto's en in commercials.
Media-ethicus Huub Evers zegt in De Telegraaf dat deze aanpak niet deugt. '"Ik denk dat je hier toch wel het woord misleiding mag gebruiken."
Volgens de NPO worden voor de campagnes van de radiozender altijd professionals gebruikt en is er voor de inzet van Lois 'uiteraard' een marktconforme prijs betaald. Een woordvoerder zegt dat het ondenkbaar is dat Serious Request meisjes inschakelt die echt een trauma van een oorlog hebben.