Af en toe gebeuren er eigenaardige dingen bij onze Zuiderburen. Zo flitsen sommige flitspalen er pas bij 150 kilometer per uur, terwijl de maximum snelheid in België 120 is. De reden? Anders wordt de werkdruk te hoog voor de betrokken ambtenaren.
Het gaat vooral om flitspalen in Wallonië. Vinden ze er overdag 150 kilometer per uur nog wel acceptabel, ‘s nachts wordt een bestuurder pas beboet als hij harder dan 172 gaat. Het lijkt onverstandig beleid voor een land dat al jaren kampt met een extreem hoog aantal verkeersdoden.
Michel Niezen van het bedrijf dat de flitspalen maakt, vertelt aan de kranten van Sudpresse: “Ik stel vast dat als we tegen 2020 het aantal verkeersdoden willen laten dalen onder de 420 in België en 200 in Wallonië, we er met het huidige systeem niet zullen geraken.”
De politie bevestigt het verhaal, maar zegt dat het maar om een heel klein aantal flitspalen gaat, dat is uitgeschakeld, omdat de parketten te veel werk hebben. Ze flitsen dan alleen nog als de snelheid zo hoog is dat het rijbewijs van de bestuurder moet worden ingetrokken.
Overigens zit sowieso in minder dan de helft van de flitspalen langs de Waalse snelwegen een camera. De palen die wel een camera hebben, werken bovendien vaak niet in de winter, omdat ze beschadigd raken door de kou.