Het ondergrondse treintje dat jarenlang ongezien de post rond bracht in Londen gaat weer rijden. Bijna een eeuw nadat de lijn werd aangelegd zijn er voor het eerst buitenstaanders welkom.
De Mail Rail werd in 1927 geopend. Het ondergrondse traject van 35 kilometer werd gebruikt om ongehinderd door verkeer poststukken van Paddington en King's Cross Station naar zes sorteerlocaties in de stad te vervoeren.
In de hoogtijdagen werden er 4 miljoen pakketten per dag vervoerd door de nauwe tunnels op 20 meter diepte.
De ondergrondse gebruikte destijds de eerste onbemande elektrische trein ter wereld. Op het spoor van een halve meter breed werden geen passagiers vervoerd.
In 2003 werd de lijn opgedoekt, omdat de sorteerstations werden afgestoten. Sindsdien werd er met een minimale bezetting gewerkt. Het personeel was vooral bezig met voorkomen dat tunnels onderliepen door grondwater. Ook moesten de werknemers avonturiers buiten houden.
Nu is besloten een deel op te knappen voor toeristen. Bezoekers van het vernieuwde Postal Museum kunnen straks voor een paar pond extra een stukje van het traject afleggen. De oude posttreinen worden daarvoor aangepast voor passagiers.
Het postmuseum moet volgend jaar opengaan. Bezoekers kunnen er voorwerpen zien uit 500 jaar Britse postgeschiedenis, zoals de eerste kenmerkende rode brievenzuil en unieke postzegels.
Filmpje