Wie voor zijn geliefde een valentijnscadeau koopt, is morgen in de minderheid. Vier op de vijf consumenten met een partner koopt niets voor de geliefde, blijkt uit een peiling van het ING Economisch Bureau waarop ruim 64.000 Nederlanders hebben gereageerd.
Verder geeft niet iedereen evenveel uit. Zo houdt 36 procent het bij maximaal een tientje. Volgens ING-econoom Marten van Garderen geven consumenten relatief weinig geld uit aan deze dag, omdat het niet zo'n traditiefeest is als Sinterklaas of Kerst.
Gemiddeld besteden we 16 euro aan valentijnscadeaus. "De uitgaven voor Valentijnsdag veranderen niet veel door de jaren heen", aldus Van Garderen.
Consumenten moeten dit jaar iets dieper in de buidel tasten voor een presentje. Vooral chocolade en avondjes uit zijn iets duurder.
Chocolade steeg dit jaar 2,8 procent in prijs en een avondje uit eten 1,8 procent. Ook betalen we meer voor de entreekaartjes voor de film of theater (2,1 procent). Alles bij elkaar zijn valentijnsuitgaven dit jaar 0,8 procent hoger. Dat is iets meer dan de gemiddelde inflatiestijging.
Er zijn gelukkig ook uitzonderingen: geurtjes en wijn zijn wel goedkoper geworden.
Grote kans dat de bosjes rozen op Valentijnsdag uit Afrika komen. Door de toenemende concurrentie uit Afrika, verliezen Nederlandse rozentelers veel terrein. Van alle rozen die afgelopen jaar werden ingevoerd komt 70 procent uit Afrika, blijkt uit cijfers van het CBS.
In Nederland is de teelt van rozen sinds het begin van deze eeuw elk jaar afgenomen. Telde Nederland in 2000 nog 765 bedrijven met rozenteelt, in 2015 waren dit er nog maar 120.