Volgende maand gaan zo'n 50 zelfsturende auto's als test over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht rijden. Het gaat niet om volledig zelfrijdende auto's, maar om zogeheten hoog automatische auto's, met technologieën als Adaptive Cruise Control (snelheid wordt automatisch aangepast aan de nabijheid van de voorligger) en Lane Keeping (automatisch bijsturen om op de rijstrook te blijven).

In de praktijk kunnen dit soort auto's op snelwegen vaak helemaal zelf rijden, zolang ze niet van rijbaan hoeven te wisselen.

"Het is voor het eerst dat er een proef met zoveel auto's plaatsvindt", zegt Stijn Otten van leasemaatschappij Business Lease, een van de deelnemers. "We willen laten zien dat dit kan." De A2 wordt niet afgesloten, het experiment zal tussen het gewone verkeer plaatsvinden.

Rijkswaterstaat heeft toestemming gegeven voor de proef op 16 maart. De auto's gaan rond 11.00 uur rijden, omdat het dan meestal relatief rustig is op de A2. De A2 is uitgekozen omdat het traject voor een groot deel vijf rijbanen heeft. Het plan is dat er steeds een groep van 5 auto's achter elkaar in colonne rijdt, met een minuut tussen de groepen.

Er doen onder meer Tesla's, Volvo's en Mercedessen mee. Het is een vervolg op een proef op een testbaan bij Lelystad afgelopen oktober. Toen werden er ook speciale situaties gecreëerd. Zo trapte de voorste auto in een 'treintje' op de rem, om te zien hoe de auto's erachter reageerden. Dat gaan ze op de A2 niet doen.

"Tweederde van de mensen die in een hoog automatische auto rijden, gebruiken de technologie niet", zegt Otten van Business Lease. "Terwijl het veiliger is om het wel te doen en we willen dit stimuleren." De leasemaatschappij heeft plannen om Lane Keeping en Adaptive Cruise Control als gratis optie aan klanten aan te bieden. "Want daardoor rijden mensen minder schades en zijn onze verzekeringskosten lager. Dus we verdienen het terug."

Naast Business Lease doen verzekeraar Aon, ingenieursbureau Haskoning en rij-instructeur Prodrive mee aan de test.