Door harde wind staat de Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, vaak stil. Harde windvlagen kunnen de aerodynamische treinen omverblazen. Vooral op de brug bij Moerdijk is het gevaarlijk.
In 2015 viel de trein ruim 230 keer uit vanwege harde wind, telden het AD en treinreiziger.nl. De speciaal voor hogesnelheidstreinen aangelegde brug over het Hollandsch Diep, bij Moerdijk, blijkt de bottleneck.
"Op de 24 meter hoge brug heeft de wind vrij spel'', zegt een woordvoerder van spoornetbeheerder ProRail tegen de krant. "Uit metingen weten we dat de windstoten bij die brug tot 2,5 keer zo sterk kunnen zijn als boven land."
Door extreem harde wind kunnen treinen omver worden geblazen. Juist de Intercity Direct is door de vorm van de voorkant gevoelig voor wind en moet daarom vaak uit voorzorg worden geschrapt.
De Intercity Direct verbindt Amsterdam via Schiphol en Rotterdam met Breda. In 2015 was het de slechtst presterende trein van Nederland: 1 op de 10 treinen kwam niet aan in Breda.
Volgens een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover noemt het treinpersoneel de trein daarom ook 'Intercity Defect'.