Groene nieuwkomer in jungle van zwaailichtautos
Na de politie, brandweer, ambulance, bloedbank Sanquin en Rijkswaterstaat krijgen nu ook veiligheidsregio's hun eigen zwaailichtauto. De kleur: groen. Automobilisten zien door de bomen het bos niet meer, waarschuwen verkeersexperts.
Het zijn er nu nog maar vijf, maar over een tijdje scheuren tientallen groene voorrangsvoertuigen door Nederland. Het gaat om auto's en vrachtwagens van de veiligheidsregio's. Achter het stuur zitten ambtenaren die de hulpdiensten aansturen bij een grote brand of een ramp. Met blauw zwaailicht en sirene mogen ze de weg op.
,,Belachelijk", vindt Koos Spee, oud-verkeersofficier van justitie. ,,De vluchtstroken stromen inmiddels vol met diensten die met spoed de weg op kunnen. Een auto met een zwaailicht is niets bijzonders meer."
Een slechte zaak, vindt Spee, want het gevolg kan zijn dat niet iedere automobilist meer braaf aan de kant gaat als een sirene klinkt. ,,Het is essentieel dat je als burger weet waarom je plaats moet maken. Bij ambulance, brandweer en politie is dat zo klaar als een klontje: iets of iemand is in gevaar en er moeten levens worden gered. Maar geldt dat ook voor de groene auto's van de veiligheidsregio?"
Verkeersdeskundige Benjamin van der Velden zegt dat burgers door de bomen het bos niet meer zien. ,,Takelbedrijven, ProRail, dierenambulances, Sanquin, verkeersregelaars, bergers, weginspecteurs en nu de veiligheidsregio's. Iedereen heeft tegenwoordig zwaailichten en speciale markering op de voertuigen. Er zijn zoveel instanties die zichzelf belangrijk vinden dat het voor de burger steeds lastiger wordt."
Zelf vinden de veiligheidsregio's het volkomen logisch dat ze hun eigen voorrangsvoertuigen krijgen. ,,Nu gaat een leidinggevende of een communicatiemedewerker van de veiligheidsregio bij spoed meestal ter plaatse in een brandweerauto", zegt Maurice Lenferink van veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. ,,Terwijl die persoon meestal geen brandweerman is. Als er dan onderweg iets gebeurt, en burgers vragen om hulp, dan kun je weinig uitrichten. Dat geeft scheve gezichten bij het publiek. Daarom is het goed dat de veiligheidsregio's eigen voertuigen krijgen."
Brandweerhistoricus Gerard Koppers is het daar niet mee eens. ,,Als een automobilist in z'n spiegel kijkt, denkt hij dat er een boswachter aankomt. Burgers weten amper wat een veiligheidsregio doet, laat staan dat ze begrijpen waarom ze eigen groene auto's hebben. Deze ambtenaren, die een coördinerende taak hebben, kunnen best meerijden met de brandweer of een andere hulpdienst."
Volgens Lenferink is het niet nodig dat burgers precies weten wat de bestuurder van een groen voorrangsvoertuig doet. ,,Het is eigenlijk simpel", stelt hij. ,,Als je een auto met blauw zwaailicht en sirene ziet naderen, ga je aan de kant. Of dat nou een ambulance of een auto van de veiligheidsregio is. Meer hoef je als burger niet te weten."
Gerelateerde artikelen
,,Als je een auto met blauw zwaailicht en sirene ziet naderen, ga je aan de kant.
idd, lijkt me vrij eenvoudig
alleen is de vraag, hoe vaak dat gaat gebeuren..
Quote:
Er zijn zoveel instanties die zichzelf belangrijk vinden...
En dat is gelijk de vinger op de zere plek gelegd.
Want hoe belangrijk zijn ze?
In mijn ogen niet.
Als ik nu al regelmatig waarneem dat er mensen zijn die gewoon op de linkerbaan blijven hangen wanneer een voorrangsvoertuig bijna op de bumper zit, waardoor die dus rechts moet gaan inhalen, hou ik mijn hart vast als je straks nog weer een ander type voorrangsvoertuig tegen kan gaan komen.
@josc1965, binnenkort heb je een file van voorrangsvoertuigen, terwijl er helemaal geen calamiteit is.
En hoe moeten kleurenblinden het onderscheid maken? Nee, dit lijkt me geen goed plan.
@Erik_Baas: het zwaailicht is gewoon blauw, de auto is groen. Dus enkel opleeten of je een zwaailicht ziet...
https://www.google.nl/search?q=groen+zwaailicht
@Erik_Baas:
linkof je nou kleurenblind bent of niet: zie je een zwaailicht / hoor je een sirene: dan ga je gewoon aan de kant
@allone: "gewoon aan de kant", op de snelweg kun je nog misschien aan de kant maar heb al eens meegemaakt dat ik op een provinciale weg rijd en een ambulance met loeiende sirene op mijn bumper zit, wat wil hij nou van me? dat ik het tegenmoet komende verkeer een kopstoot geef of dat ik in de sloot of tegen een boom rij
Laatste edit 25-02-2016 07:48
@jero: tja, je doet wat je kan,
een ambulancewagen met zwaailicht is mij ooit op een provinciale weg in het donker in een sneeuwstorm tegemoetgekomen omdat hij het andere verkeer inhaalde, toen had ik wel bijna een harverzakking
maar zoals je ziet heb ik het overleefd
Laatste edit 25-02-2016 07:48
@allone: gelukkig maar. ik kon echt geen kant op, zet dan tenminste even die sirene uit.
@jero: waarschijnlijk hebben zij andere prioriteiten
en wat gaan deze extra wagens kosten. zoveel grote calamiteiten hebben we niet in NL. om daar dan deze auto's voor aan te schaffen met toeters en bellen vind ik ronduit overdreven.
Laat de overheid maar eens beginnen met op dit soort onzin te bezuinigen.
.
dat scheven gezichten verhaal bij andere problemen... wat een grote onzin. als er hulp nodig is, komt er wel een andere wagen.
Wat geen verwarring geeft zijn het blauwe zwaailicht en de sirene. En kennelijk wordt de rol van de veiligheidsregio groot genoeg geacht om die toe te kennen.
Waarom is de kleur van de auto dan nog van belang? Wat een lulverhaal!
Gezellig, al die gekleurde lichtjes. Het begint een beetje op een kerstboom te lijken. (Niet de mijne hoor!)
Quote
@stora:
Quote:
Er zijn zoveel instanties die zichzelf belangrijk vinden...
En dat is gelijk de vinger op de zere plek gelegd.
Want hoe belangrijk zijn ze?
In mijn ogen niet.
Bij iedere calamiteit waar je meer dan 2 instanties nodig hebt, is de veiligheidsregio potentieel van belang. wat denk je van een explosie op een schip in een haven? Politie om alles af te zetten, ambulances die snel daarheen moeten, ziekenhuizen in de regio die gewaarschuwd moeten worden, brandweer om daadwerkelijk te blussen/mensen te redden. De haveneigenaar die duizenden euro's per minuut verlies maakt omdat ie z'n haven niet kan gebruiken, media die zo dichtbij mogelijk probeert te komen, veiligheidsdiensten die willen weten of het een aanslag is en of ze paraat moeten staan voor andere problemen. De lijst gaat maar door.
En de veiligheidsregio zijn de organisatoren die dit regelen. Die ieders belangen moeten afwegen en on the spot beslissingen maken. Dus, best wel belangrijk. Kunnen deze organisaties dat onderling niet regelen? Uit het verleden blijkt van niet, vandaar dat de veiligheidsregio's zijn opgericht.
@alweerdood, zoals je zelf al zegt, hoe vaak gebeurt dat?
Maar als er een zwaailicht op die auto zit dan zullen ze hem gebruiken ook.
Of denk jij dat ze die er nieuw opzetten en er over zeg maar 6 jaar weer ongebruikt vanaf halen?
Ander voorbeeld.
De politie draagt wapens en terecht.
Maar nu willen de boa's die bij een calamiteit naar een trein toe snellen ook wapens.
De gasten die dat werk doen bij de Haagse HTM, die willen ook wapens.
portiers bij discotheken enz, die zouden ook wel bewapend willen worden.
begin er aan en in no time is het complete overzicht zoek.
Laatste edit 25-02-2016 17:50
@stora dat is een groot verschil, overheid heeft een monopolie op geweld (en terecht). Privé beveiligers wapens geven lijkt me geen strak plan. Waarom er Boa's naar treincalamiteiten gaan weet ik niet, lijkt me slimmer als dat weer de spoorwegpolitie wordt.
Hoe vaak dat gebeurt: Ik heb eigenlijk geen statistieken, helaas. Maar het lijkt toch wel redelijk een aantal keren per maand te gebeuren dat er bijvoorbeeld ergens een brandje uitbreekt waarbij ook ambulance en/of politie nodig is.
@alweerdood, de overheid heeft ook een monopolie op de zwaailichten van de politie/brandweer en ziekenauto.
Het gevaar is namelijk dat als je te vaak zwaailichtjes gaat zien, dat het niet meer speciaal is en men er niet meer voor aan de kant gaat.
@stora waarom zou je niet meer aan de kant gaan als het niet meer speciaal is? Het is voor mij niet speciaal om oudere mensen te zien, maar nog steeds maak ik gewoon ruimte voor hen en ben ik beleefd tegen ze.
Ik zie niet in waarom ik opeens niet meer opzij zou gaan als ik vaker zwaailichtjes zie. Zeker als je weet dat het gaat om dingen waar de levens van mensen op het spel staan. Je bent vrij letterlijk medeplichtig aan iemands dood als je niet opzij gaat terwijl je weet dat dit moet.
Laatste edit 26-02-2016 02:23
@merlinswit:
die auto's hebben ze toch wel, losse zwaailichten zijn niet zo duur....
het is gewoon heeeeeel simpel. Alls wat NIET blauw is heeft GEEN voorrang
josc1965
U zegt: "Als ik nu al regelmatig waarneem dat er mensen zijn die gewoon op de linkerbaan blijven hangen wanneer een voorrangsvoertuig bijna op de bumper zit, waardoor die dus rechts moet gaan inhalen, hou ik mijn hart vast als je straks nog weer een ander type voorrangsvoertuig tegen kan gaan komen."
Mag ik hier even op reageren?? Een bestuurder van een voorrangsvoertuig heeft eigenlijk het liefste dat u niet INEENS naar de rechter baan vliegt. Het beste wat u kan doen is blijven rijden zoals u dat deed. (tenzij er natuurlijk uitwijk mogelijkheden zijn die de rest van het verkeer niet belemmeren)
Hoe vaak komt het niet voor dat de halve straat stil staat omdat 1 iemand de auto aan de kant gooit (Waardoor de achterliggers geen kant meer op kunnen) Blijf waar u rijdt is de tip van de hulpverleners zelf
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: