Laat de leerlingen elke dag ruim anderhalve kilometer lopen: het opmerkelijke initiatief dat een basisschool in de Schotse stad Stirling vier jaar geleden nam, werpt nu zijn vruchten af. Volgens de leerkrachten is hun gedrag verbeterd en -veel belangrijker nog- geen enkel kind kampt meer met overgewicht. Het systeem zou volgens hen in alle Britse lagere scholen moeten ingevoerd worden.
Zo'n vijfhonderd scholen in onder meer Londen en Wales hebben het goede voorbeeld intussen al gevolgd. Een verwezenlijking waar directrice Elaine Wyllie van de St Ninians-school bijzonder trots op is.

,,Het idee dat er zoveel kinderen dagelijks in het land rondrennen omdat wij daar ooit mee begonnen zijn, is fenomenaal", klinkt het in de Britse krant Daily Mail. Wyllie: ,,Noem het gerust een zaak van gezond verstand: ze blijven fit en gezond op een simpele manier die ook nog eens niets kost. Bovendien hoeft het slechts een kwartier in beslag te nemen. De kinderen moeten het zelf wel leuk vinden, anders kan je het niet volhouden. Maar bij ons is dat geen probleem: ze verschijnen met een frisse geest en een gezonde blos op de wangen op de schoolbanken. Zo leuk om te zien."

Uitdagingen
De Wereldgezondheidsorganisatie beschouwt obesitas bij kinderen als een van de grootste uitdagingen van de 21ste eeuw. In het Verenigd Koninkrijk kampt tien procent van de vier- en vijfjarigen met overgewicht. Als ze de lagere school verlaten, is dat percentage al gegroeid tot 33 procent. Vorige week wees de teller op de weegschaal bij een 11-jarig kind in Birmingham meer dan honderd kilo aan. Experts raden alle kinderen aan om een uur per dag fysiek actief te zijn.

Bij St Ninians werd een speciaal parcours rond het sportterrein uitgetekend om de kinderen hun rondjes te laten lopen. De leerkrachten beslissen zelf wanneer het hen best uitkomt. Niemand wordt gespaard, enkel ijs of hevige regen kunnen roet in het eten gooien.

Wetenschappelijke test
Onderzoekers van de universiteit van Stirling gaan de resultaten nu wetenschappelijk in kaart brengen. Ze hopen antwoord te krijgen op de vraag: wat zijn de fysieke, cognitieve en emotionele effecten van zo'n dagelijkse loopsessie?
Onderzoeksleider Colin Moran. ,,De kinderen lijken gelukkiger te zijn en volgens de onderwijzers concentreren ze zich beter. We hebben nu een test ontworpen die al die dingen in kaart zal brengen. Er wordt veel goeds over gezegd, maar voorlopig zijn er nog geen wetenschappelijke feiten." De resultaten van de studie worden in juli verwacht.