In een glas chocomel zitten zes suikerklontjes. Toch prijkt op de verpakking het groene Vinkje voor 'gezondere keuze'. Net als op frituurolie, chips en popcorn. De Consumentenbond start maandag een campagne om het 'onzinnige voedselkeuzelogo' van de levensmiddelenindustrie af te schaffen.

Consumenten vinden het Vinkje verwarrend, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. 77 procent van de Nederlanders weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent snapt niet wat het verschil is tussen het groene ('gezondere keuze') en het blauwe Vinkje ('bewuste keuze').

Daar komt bij dat het Vinkje consumenten op het verkeerde been zet, stelt de Consumentenbond. ,,Producten die veel suiker, zout en verzadigde vetten bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen. Daardoor lijken ze gezonder dan in werkelijkheid zijn,'' stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Zo is het groene Vinkje op Chocomel Mager - met zes suikerklantjes per glas - regelrecht in tegenspraak met het advies van de Gezondheidsraad om suikerhoudende drankjes te mijden.

Het Vinkje is in 2012 geïntroduceerd door de levensmiddelenindustrie. Producenten moeten betalen om het logo te voeren. Kleine producenten kost dat jaarlijks enkele duizenden euro's, multinationals bijna een ton. Veel producenten en supermarkten doen daar niet aan mee. Als een product géén Vinkje heeft, zegt dat dus niks over hoe goed of slecht het is, benadrukt de Consumentenbond. ,,Producten zonder Vinkje kunnen net zo gezond of zelfs gezonder zijn dan producten mét het logo.''

De Consumentenbond roept minister Schippers op om het Vinkje per 1 mei niet te verlengen als erkend voedselkeuzelogo. De organisatie pleit voor 'verkeerslichten' op alle bewerkte voedingsmiddelen. ,,Als levensmiddelenfabrikanten echt begaan zijn met onze gezondheid, laten ze voortaan eenvoudig met groen, oranje en rood zien of het product weinig of veel verzadigd vet, suikers en zout bevat.''