In het noorden van Spanje zijn meer dan 4.000 mensen ziek geworden nadat ze flesjes water hadden gedronken die vervuild waren met menselijke ontlasting.

The Guardian meldde dinsdag op basis van lokale gezondheidsinstanties dat 4146 mensen in CataloniŽ zijn behandeld aan symptomen als misselijkheid, overgeven en koorts, die het zogeheten norovirus veroorzaakt. Ze hadden flesjes water uit waterautomaten op kantoor gedronken. Zes mensen moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. De uitbraak is volgens de autoriteiten inmiddels onder controle.

'Het is de eerste keer ter wereld dat het norovirus werd aangetroffen in flessenwater', zegt Albert Bosch, professor microbiologie aan de universiteit van Barcelona. Hij was verantwoordelijk voor de analyse van het vervuilde water. 'Meestal gebeurt dit met kraanwater omdat water met fecaliŽn op een of andere manier vermengd geraakt met drinkwater. Maar in dit geval betrof het water uit flessen.'

De firma Eden Springs heeft preventief meer dan 6150 flesjes water teruggeroepen die verdeeld waren over meer dan 925 bedrijven. Volgens Eden Springs werd het water gebotteld in Andorra.