Urban Outfitters is compleet de fout in gegaan met een nieuwe shampoo met de naam Peachy Head – Peach Shampoo For Suicidal Hair. Het merk kreeg een stortvloed aan commentaar over de shampoo op social media en heeft het product meteen uit de schappen gehaald.
De shampoo, die is bedoeld voor tienermeisjes, refereert met de naam Peachy Head naar Beachy Head, een beruchte plek in Oost-Sussex, Engeland waar veel zelfmoorden worden gepleegd. Op de achterkant van de shampoofles staat een illustratie van haar, in de vorm van een lichaam, dat zichzelf van een rots afgooit.
Woedend
Op social media regende het woedende reacties. Urban Outfitters wordt onder andere „onverantwoordelijk” en „verachtelijk” genoemd. Naar aanleiding van de vele verontwaardigde reacties besloot Urban Outfitters om het product direct uit de schappen te halen.
Volgens Paul Marshall, medeoprichter van Urban Outfitters, is het nooit de bedoeling geweest om aanstoot te veroorzaken of om luchtig te doen over het onderwerp zelfmoord.
„Zoals altijd houden we nauw toezicht op alle feedback, goed of slecht, en reageren we zoals het hoort”, zegt Marshall tegen de Huffington Post. „Peachy Head is al een aantal jaren te koop en is nog steeds geliefd bij vele klanten. Dat wil niet zeggen dat we ontkennen dat zelfmoord – en in het speciaal zelfmoord onder tieners – een groeiend probleem is en we willen nooit gezien worden als een organisatie die daar luchtig over doet.”
Peachy Head is onderdeel van een productlijn van Anatomicals, waarbij bij alle producten wordt gespeeld met woorden.