Italië en Frankrijk treiteren Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Stempeltjes vergeten? Dat kostte Ronald Spekman uiteindelijk 70.000 euro. ,,Ik dreig failliet te gaan.''
Vier vergeten stempels dreigen de ondergang van vrachtrijder Ronald Spekman te worden. Zijn eigen bedrijfsstempel staat niet op elke vrachtbrief, constateert de Italiaanse politie begin april bij het doorbladeren van zijn honderd velletjes aan formulieren. Het betekent basta voor de eigen rijder uit Vianen.
Even daarvoor is hij aan de kant gezet omdat hij bij Milaan zijn vrachtwagen naar de linkerbaan stuurde. Hij gaf drie automobilisten de ruimte bij een korte invoegstrook en ging weer naar rechts. Spekman: ,,Dat is beleefd, maar ik overtrad even het inhaalverbod. Ik moest naar de kant voor controle van de papieren en de tachograaf.''
Hij krijgt een boete voor dat uitwijken. Het bedrag stijgt tot dik 5000 euro omdat de tachograaf aangeeft dat Spekman de afgelopen maand eenmaal één minuut te lang heeft gereden en eens zeven minuten te lang achter het stuur zat.
Dan de vier stempels. De politie neemt de zaak hoog op. De vier lege vakjes maken van zijn ritje een illegaal transport. En die 21 vrachtbrieven die wél correct zijn dan, verweert Spekman zich. Daar hebben ze niets mee te maken. Zijn Scania, het bedrijfskapitaal, blijft op het politiebureau.
Ronald Spekman: ,,Italiaanse trucks rijden door, wij worden van de weg geplukt en dan leggen ze op alle slakken zout. Ik hoor dat ook van collega's. Ik ben na twee maanden zeker 70.000 euro kwijt. Alleen al de verplichte parkeerkosten lopen op tot 18.000 euro.''
Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland staat de ongelukkige chauffeur bij. De kwestie kenmerkt een bewust zware aanpak van Italië. Maar ook Frankrijk maakt zich er schuldig aan, weet TLN-voorzitter Arthur van Dijk. Regelmatig krijgen chauffeurs in Italië en Frankrijk buitenproportioneel hoge boetes tot 7000 euro voor kleine overtredingen.
,,Het was een foutje dat niet zo'n forse straf verdient. Ik denk dat het gewoon pesten is om de eigen bedrijven te beschermen'', zegt Van Dijk.
Voorzitter Van Dijk hoort de gekste verhalen. ,,Soms gebeurt het dat een chauffeur in Nederland op weg naar huis in de file staat en net tien minuten te lang rijdt. Dat slaat je tachograaf op. Het kan je in Frankrijk en Italië nog weken later een boete kosten. Ik ken chauffeurs die muurvast zaten in Calais vanwege de vluchtelingencrisis en toch flink moesten betalen. Wij zijn voor rijtijden, maar hier loopt het gierend uit de hand.''
En het wordt nog erger, vreest Van Dijk. Frankrijk voert per juli het minimumloon in. Chauffeurs moeten dan kunnen aantonen dat ze dat uitbetaald krijgen. Arthur van Dijk: ,,Mooi, maar ze vertellen nog steeds niet hoe we dat in de papieren moeten zetten. Wel gaan de Fransen meteen handhaven.''
TLN vindt het tijd dat elk land de Europese regels op dezelfde manier handhaaft en heeft daarover aan de bel getrokken in Brussel.
Ondertussen heeft Ronald Spekman net zijn rijbewijs terug. ,,Ik probeer nu met een andere wagen te rijden. Ik dreig failliet te gaan. We lopen nu al achter met de hypotheek. Mijn zaak blijft maar liggen. Eerst staakten de rechters. Nu is mijn rechter op vakantie. En elke dag kost me handenvol geld. Ik heb een vrouw en drie kinderen. Moeten we hierdoor ons huis uit?''