Gaspedaal behoedt bestuurder voor bumperkleven
Soms is het gewoon nodig. De auto voor je rijdt 110 kilometer per uur waar hij 120 mag. En dat is te langzaam. Tijd om er eens flink dicht op te rijden zodat de bestuurder je boodschap begrijpt. In de toekomst grijpt niet alleen de politie in, maar ook je eigen auto. Iedereen die van een beetje opschieten houdt heeft zich er wel aan schuldig gemaakt, het bumperkleven. Mercedes Benz heeft in een nieuwe serie vrachtwagens wat gevonden tegen het al te knus volgen van de voorligger. Wie te dicht op de huid van de voorganger zit ziet een waarschuwingslampje knipperen en hoort een piepertje piepen. Sensoren in de bumper houden de afstand in de gaten. Promovendi ir. David Abbink van mens-machinesystemen en ir. Mark Mulder van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek willen geen piepers. Zij proberen via het gaspedaal de automobilist tot fatsoenlijker weggedrag te bewegen. In opdracht van een Japanse autofabrikant voeren zij proeven uit op een simulator waar het pedaal tegendruk geeft zodra de afstand met een virtuele auto te klein wordt. ,,Via gevoel denken wij meer succes te hebben dan via gehoor of zicht'', zegt Abbink. ,,Mensen moeten zodra ze de tegendruk voelen een vertaalslag overslaan. Dus niet eerst denken 'wat duwt daar zo vervelend', maar meteen handelen. De druk moeten ze automatisch associëren met minder gas geven.'' De gemiddelde automobilist tolereert geen bemoeienis achter het stuur. Toch moeten het liefst ook hardnekkige coureurs het pedaal accepteren. Het gaat hier om onderzoek waarvan de toepassing zoveel mogelijk verkocht moet worden. Daarom doen beide promovendi proeven hoe hun gaspedaalkrachten zo prettig mogelijk kunnen aanvoelen.
Gerelateerde artikelen
Gaat er toch van komen hoor. Als ze slim zijn zorgen ze ook dat zo'n apparaat werkt bij dichte mist en dan op grotere afstand. Voorkomt een hoop ellende denk ik.
Wat een onzin. Ze moeten het gewoon bij een poep houden.
Het lijkt me verschrikkelijk irritand als het gaspedaal een eigen wil krijgt. Dat is ongeveer hetzelfde dat wanneer je op een motor of een scooter rijdt, opeens je gashendel vast zit...
poep is piep
@RonDat zou inderdaad ook een geweldige toepassing zijn.
Dat lijkt me dus echt waardeloos. Er moet een gaspedaal komen dat juist je voorligger wat extra gas laat geven als hij/zij te langzaam rijdt.
Quote Just.in.time:
Wat een onzin. Ze moeten het gewoon bij een poep houden.
Het lijkt me verschrikkelijk irritand als het gaspedaal een eigen wil krijgt. Dat is ongeveer hetzelfde dat wanneer je op een motor of een scooter rijdt, opeens je gashendel vast zit...
Nog weinig levenservaring schat ik zo.
Mijn zoon zal ook zo reageren.
Quote de Mexicaan:
Dat lijkt me dus echt waardeloos. Er moet een gaspedaal komen dat juist je voorligger wat extra gas laat geven als hij/zij te langzaam rijdt.
Kijk dat zijn uitvindingen
Als het dan rustig op de weg is mag je een beetje sneller rijden. Dat werkt toch ook.
Ik vind het een geweldige oplossing, maar die piepjes lijk me niets, je zal je muziek toch te hard hebben en het piepje dus niet horen, krijg je dat weer..of je krijgt elke keer een piepje door je muziek heen, wordt je ook niet vrolijk van lijkt me..maar goed uit nature gewoon genoeg afstand houden lijkt me toch nog steeds gewoon de best oplossing(al doen helaas weinig mensen dit )
Hummz eerst verzinnen ze al dat je niet meer dronken achter het stuur kan zitten (Toyota), nu al dit.. dat autorijden wordt zo ook niet meer spannend
Wel leuke toepassing voor op het autocircuit..
Quote Bmwtje:
Als het dan rustig op de weg is mag je een beetje sneller rijden. Dat werkt toch ook.
Zodat je alsnog uit de bocht kan vliegen
G:Geloof het hoor, moet er zelf ook niet zoveel meer van hebben, al dat gejak
Quote de Mexicaan:
Dat lijkt me dus echt waardeloos. Er moet een gaspedaal komen dat juist je voorligger wat extra gas laat geven als hij/zij te langzaam rijdt.
lijkt me een gaaf plan
Ik haat bumperklevers!!!
Er zit er altijd wel eentje voor mij!
En wat ga je doen op het moment dat dat ding tegendruk gaat leveren? Juist, harder indrukken... Lijkt me geen geweldig systeem.
Quote oplk:
En wat ga je doen op het moment dat dat ding tegendruk gaat leveren? Juist, harder indrukken... Lijkt me geen geweldig systeem.
Ga je er met je helegewicht tegen aan hangen, Gaat de auto voor je opeens naar Links, Schiet je zelf meteen met 180 vooruit...
Quote oplk:
En wat ga je doen op het moment dat dat ding tegendruk gaat leveren? Juist, harder indrukken... Lijkt me geen geweldig systeem.
Dat gaat juist niet, slimpie!
Quote
Just.in.time:
Ga je er met je helegewicht tegen aan hangen, Gaat de auto voor je opeens naar Links, Schiet je zelf meteen met 180 vooruit...
Precies
dat bedoel ik
Vinden jullie het niet een beetje vergezocht?
We hebben tegenwoordig toch filestimulatie! 80 waar je op dat moment veiliger 100 kunt rijden, en de boel staat vast...
Bumper aan bumper!
En toen?
Wachten tot er beweging in komt misschien????
Lekker veilig.. Ik schrik me kapot als er plotseling overal piepjes vandaan komen
Nerveuze rijder is ook niet echt veilig hoor Mmore;)
@ Moderators; Gentlemen, I'm out of ammo,need some backup please.
Many thanks in advantage.
Comment Mmore: Pff ik kijk wel of we nog wat hebben, de laatste voor vandaag dan.
@ Mmore nu al de laatste
tis nog vroeg !!!!
Comment Mmore: Ja nu al de laatste ik ben moe en ik wil naar bed want morgen wordt wederom een lange dag
Quote
Mmore:
Lekker veilig.. Ik schrik me kapot als er plotseling overal piepjes vandaan komen
Niet te hopen dat ze allemaal hetzelfde toontje hebben. Ik krijg nou al het heen en weer als der een gsm gaat met hetzelfde deuntje.
Ach, het systeem bestaat al lang, alleen dan onder de naam adaptive cruise control. Ok je krijgt geen tegendruk in het gaspedaal (ook niet echt nodig met een cruise control aan). Maar het remt de auto af als je te dicht op je voorganger rijdt. Tot en met een complete stop indien nodig. Dus voor de dodo's en andere luie varkens die zich in een auto voortbewegen zonder verstand, of zonder op te letten waar ze op moeten letten (het verkeer) is het misschien een handige (verplichte) optie op een auto. Mensen die normaal rijden en gewoon zich bezighouden met het besturen van een motorvoertuig is het wat overbodig.
Aldus gesproken door een motorrijder die dagelijks vele dodo's over de weg ziet gaan en in de file ziet staan.
Quote:
Aldus gesproken door een motorrijder die dagelijks vele dodo's over de weg ziet gaan en in de file ziet staan.
Lijkt me een fantastisch gevoel om een file zo voorbij te kunnen rijden ..
Als je maar beter rijd dan die kerel met zijn Dugati, die reed zo de spiegel van de auto van mijn schoonvader
@ButterflyDat gevoel kan je ook krijgen hoor, gewoon een motorrijbewijs gaan halen.
In de 2 jaar dat ik nu dagelijks zwijndrecht amsterdam rij heb ik tot op heden nog maar 1 spiegel geramd. En dat was de schuld van de automobilist zelf. Die zat in dodo mode achter het stuur in de file te grutten op de achterbank. En ja, dan ga je van je rechte lijn af. Tik... spiegeltje stuk. Helaas voor hem, ik heb er verder geen last van.
@ ElrohirElensar; Wijs gesproken; jammer dat er niet zoveel mensen dit nog
lezen op dit late uur. Een 45000km freak.
@RonHunter...
;)De wijzen spreken altijd in de nacht he... 45000 zit ik nog niet aan, maarja jaar 1 van de lease motor zit er nog niet op. Ik heb nog een ruime maand te gaan
en we staan al wel op de 36000.
Niets nieuws, zit al jaren standaard op de Nissan Primera
goed zo
op gevoel... zodra je te dicht bij komt wordt er met een spijkerpistool in je been geschoten.
Ik snap dat niet. Als je 80 mag rij dan ook 80, als je 100 mag rij dan ook 100 en als je 120 mag rij dan ook 120.
Quote tekst:
Daarom doen beide promovendi proeven hoe hun gaspedaalkrachten zo prettig mogelijk kunnen aanvoelen.
maar het zou wel handig zijn als het ook goedkoop werd....
Ach gewoon allebei, een piepke en tegendruk... ken toch geen kwaad... tis wel nodig vind ik...
Quote Giovanni:
Ik snap dat niet. Als je 80 mag rij dan ook 80, als je 100 mag rij dan ook 100 en als je 120 mag rij dan ook 120.
helemaal mee eens. Diegene die 140 km willen op een weg waar je maar 120 km mag wachten maar lekker .....
zeker geen slecht idee, het gebeurt echt te vaak dat een vrachtwagenchauffeur in slaap valt achter het stuur en een ongeluk veroorzaakt
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: