Een 12 als cijfer? Het klinkt niet logisch, zeker niet als het om het vak wiskunde B gaat. Toch is dat het cijfer dat Roy Clevis wellicht had moeten krijgen voor zijn examen wiskunde.

De NSG-leerling uit Nijmegen vond de opgaven 'best wel te doen', hij scoorde een 10, andere examenleerlingen hadden meer moeite met het examen. Daarom werd de norm landelijk met twee punten verhoogd, resultaat voor Roy: een 12.

De 12 komt niet in de boeken, want hoger dan een 10 scoren kan nou eenmaal niet.

NSG-directeur onderwijs Martinette Selten: „Zo'n ophoging van 2.0 is de hoogst mogelijke. Dat wil zeggen dat het eindexamen extreem moeilijk was. Roy haalt zelfs dan nul fouten. Dit maak je zelden mee." Roy was verbaasd. Nul onjuistheden in zijn wiskunde B-examen? „Ik dacht dat ik een paar rekenfoutjes had gemaakt."

Of het uniek is in Nederland, is nog onbekend. „De scholen hebben de examens nagekeken en geven de komende tijd hun punten door aan de Dienst Uitvoering Onderwijs", zegt een woordvoerder van de Onderwijsinspectie. „Pas dan krijgen we een landelijk beeld van hoe er is gescoord."

Roy blijft nuchter. „Ach, ik heb altijd al een goed gevoel gehad voor cijfers." En wel iets meer dan dat: „In het examen moesten we bewijzen dat de ene hoek gelijk was aan de andere. Dat doe je aan de hand van stellingen. Dat kan lastig zijn. Waarom het gebeurt, weet ik niet, maar op een gegeven moment 'zie' ik gewoon het antwoord."

Verder had Roy een prachtige lijst. „Zevens voor Nederlands en Engels, verder achten en negens." Hij wil door in de bčtarichting. „Ik ga technische natuurkunde studeren in Eindhoven."
Foto