De dinoplaatjes van Albert Heijn zijn te veel gericht op de evolutietheorie, vinden de oprichters van de nieuwe website Dinodino.nl. De initiatiefnemers willen christenen een "beter beeld geven van de ware geschiedenis van dinosaurussen".
Een van de initiatiefnemers is Frans Gunnink. "Mijn zoon is helemaal weg van dino's en smult van de AH-plaatjes. Hij vroeg zich alleen af hoe het nu kan dat op de kaartjes staat dat ze miljoenen jaren oud zijn."
In de Bijbel staat immers dat de aarde ongeveer 6000 jaar bestaat. Dat botst met het heersende beeld van wetenschappers dat de prehistorische dieren zo'n 65 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven.
Samen met andere christenen besloot Gunnink dat er een website nodig is met een tegengeluid. Binnen een week zetten ze in samenwerking met het Logos Instituut een website in elkaar. Daar valt te lezen dat mens en dino samenleefden en sommige bij de Zondvloed zijn meegevaren op de Ark van Noah.
Volgens Gunnink is er genoeg bewijs dat dino's en mensen tegelijkertijd hebben geleefd: "Kijk naar draken, de beschrijvingen uit de Middeleeuwen komen enorm overeen met het huidige beeld van dino's. En dat terwijl er toen nog geen fossielen van gevonden waren."
Dat de grote reptielen uitgestorven zijn, ligt volgens hem vooral aan de mens. Door de steeds toenemende bevolking zouden dino's als de tyrannosaurus en de velociraptor zijn uitgeroeid. "Vergelijkbaar met hoe het vroeger in Nederland is verlopen met de wolf", zegt hij.
Op de site staan artikelen en filmpjes met toelichting van de christelijke visie op dinosaurussen. 'Wat Freek je niet vertelt', is de kop van zo'n artikel. Het verwijst naar tv-presentator Freek Vonk, het boegbeeld van de dinoplaatjes.
Gunnink is niet boos over de actie van de supermarkt: "Evolutietheorie is nu eenmaal algemeen geaccepteerd binnen de maatschappij. Daar hoeven we ons niet druk over te maken. Het betekent niet gelijk dat er geen ruimte is om er vraagtekens bij te plaatsen."
Wel zegt hij dat het pijn doet als er op internet beledigend wordt uitgehaald naar deze twijfels. Dat gebeurde laatst nog in een artikel over de website op GeenStijl. "Het voelt alsof je op straat langs een ruzie loopt: je voelt plaatsvervangende schaamte omdat het niets oplost."
Een voordeel van de negatieve publiciteit is wel dat het veel sitebezoekers oplevert. "De website kon alle bezoekers niet meer aan na dat artikel. De dagen erna zie je dan ook dat mensen terugkomen, dus dat is in ieder geval winst te noemen."