We krijgen de komende jaren meer elektrische auto's op de weg. Dat betekent ook een grotere aanslag op ons elektriciteitsnetwerk. En dat zou voor grote problemen kunnen zorgen. Maar er is een oplossing.
Nederland heeft één van de meest betrouwbare elektriciteitsnetwerken ter wereld, maar de grens is in zicht. Als een hele woonwijk rond zes uur thuiskomt en massaal hun elektrische auto gaat opladen, zou het wel eens mis kunnen gaan. 'Dat is namelijk precies het tijdstip waarop veel stroom wordt gebruikt in huis', vertelt promovenda Konstantina Valogianni aan redacteur Thom Opheikens. 'En een auto kan twee keer zoveel stroom verbruiken als één huishouden.'
En al dat zware stroomverbruik in korte tijd zou volgens Valogianni een complete black-out kunnen veroorzaken. Ze ontwikkelde daarom een algoritme waarmee auto's zelf leren van het rijgedrag van de autobezitter en daardoor kunnen aangeven wanneer het beste moment is om opgeladen te worden. Dat hoeft dus niet direct te gebeuren wanneer de stekker erin gaat.
Als het algoritme vervolgens doet wat het moet doen en een ritje naar de voetbalclub zonder problemen is verlopen, wordt het beloond met een cijfer, zodat het weet dat het goed bezig is. En zo leert het steeds efficiënter opladen.
Omdat het aantal elektrische auto's snel toeneemt, is het nodig om het systeem ook snel in gebruik te nemen, meent Valogianni. 'Want voorkomen dat het misgaat is uiteindelijk een stuk goedkoper dan een black-out.'