De film 'Finding Dory' is pas één dag in de bioscoop, maar Dory is nu al een gewild huisdier. Maar pas op: zo lief is ze helemaal niet...

Ze is grappig, ietwat dommig, ziet er lief uit en heeft een prachtige, knalblauwe kleur. Dory, uit de film Finding Nemo en nu ook de hoofdpersoon in Finding Dory, is erg geliefd.

Het is niet de eerste keer dat een 'filmdier' megapopulair wordt. Nadat Finding Nemo net uit was, werden er massaal clownsvisjes verkocht. "Kinderen waren echt op zoek naar Nemo's. De vraag naam enorm toe, ik heb heel veel kinderen moeten teleurstellen", zegt Paul Molenaar, Visspecialist bij Verloop Aquariumspeciaalzaak. "We hebben nu ook weer wat extra Dory-visjes ingekocht die we vanaf volgende week in de winkel hebben. Het duurt vaak een week of twee, maar ik verwacht weer dat het een groot succes wordt."

Dat succes is te verklaren, zegt Tim Claassen, reclamestrateeg bij LEMZ. "Films hebben absoluut invloed op het koopgedrag van mensen. Je wil het plezier van de film doortrekken, mee naar huis nemen." En vanuit de ouders bekeken is het ook logisch: die willen hun kind zo blij houden als dat ze tijdens de film waren. "Dat verklaart het succes van alle knuffels, sleutelhangers en andere spullen waar bijvoorbeeld Olaf, Elsa, Nemo of een ander Disneyfiguur op staat."

Tot zover geen probleem. Het kan pas 'fout gaan' als er een levend knuffeldier binnen bereik komt. Claassen noemt de voorbeelden: een 'Lassie'-hond, een dalmatiër (van 101 Dalmatiërs), Beethoven van de gelijknamige film, of een Nemo. "Dan ontdek je dat het beest in de film toch vaak leuker was dan in het echt."

Toch komen er vaak ouders met enthousiaste kinderen in de winkel van Molenaar. Dan zetten ze een vissenkom op de toonbank waar ze dan twee schattige oranje- en witgestreepte clownvisjes in willen. "Dat gaan we dus mooi niet doen", zegt de visspecialist dan. "Je kunt dit soort vissen niet zomaar in een vissenkommetje zetten. Die moeten in een speciaal aquarium en hebben specifieke verzorging nodig."

En Dory, een Picasso Doktervis, is nóg moeilijker te verzorgen dan Nemo. Ze is twee keer zo duur als Nemo (een Dory kost tussen de 40 en 100 euro) en heeft een veel groter aquarium nodig (van zo'n 1,5 meter). Bovendien is Dory – héél anders dan in de film – veel stressgevoeliger dan Nemo. "Door stress neemt hun slijmhuid af en zijn ze vatbaarder voor parasieten", legt Molenaar uit.

En hoe leuk en lief Dory ook lijkt, in het echt heeft ze gevaarlijke stekels. Als het blauwe doktersvisje zich bedreigd voelt, beweegt-ie snel heen en weer. De stekels zijn vlijmscherp en snijden makkelijk in je huid. Molenaar: "We informeren klanten altijd eerst heel goed voordat ze zo'n zoutwatervis mee naar huis mogen nemen. We willen niet dat het een impulsaankoop is omdat Dory nu even populair is."
Foto