goed van die man dat hij het zag, en handelde
'kijken', is een vak apart....
ik heb een 'reclametekenoog', kreeg van 'mijn allerergste ex' -ku(ns)tschilder- vaak te horen dat ik 'verkeerd keek/verkeerde vragen stelde', en de volle laag als er iets was dat ik had voorzien (en niet in scene had gezet)
dat hij er op af ging toen 'er iets in de modder bewoog' en die vogel kon redden, dat wijst erop dat hij 'oog voor de natuur/zijn vak' heeft
in een bedrijf waar men al jaren speciaal naar mij vraagt als er een uitzendkracht nodig is, werk ik vaak samen met een man die, voordat hij in de industrie terecht kwam, timmerman was....
hij 'pocht' nog steeds met zijn timmermansoog, en terecht
als iets 'niet klopt', en de techneuten snappen het niet, dan zijn ze inmiddels 'zo ervaren' dat ze ons samen laten kijken naar het probleem, en nadat ze zich 'een slag in de rondte verbazen' van onze bevindingen, denken die techneuten rustig na, waarna ze het probleem vaak kunnen oplossen
als tiener droomde ik -deden veel tieners in de jaren '70- er van de wereld later te verbeteren....
zou ik (55yo) nog steeds graag willen, maar hoe meer ik leer over die wereld, des te beter snap ik dat 'de hele wereld' te hoog gegrepen is
in tijden van internet en sociale media denk ik wel dat veel problemen en misstanden zouden kunnen worden gesignaleerd/voorkomen, en dus wereldkundig gemaakt zouden worden, als opvoeders&Co kinderen zouden trainen in 'onbevooroordeeld dieper leren kijken' en ook nog leerden serieus te nemen wat 'wordt gezien'....
dus niet alles wat wordt gezien 'voor zoete koek aannemen' maar wel serieus kijken als kinderen -met hun gezonde verstand en een verse kijk op de wereld- een 'misstand o.i.d' signaliseren, en als ouders/opvoeders/leerkrachten 'er geen chocola van kunnen maken', maar ook niet zien dat het 'bewezen niet klopt' (water stroomt tenslotte niet spontaan naar boven), dat wat kinderen 'zien of denken te zien', doorspelen naar afgestudeerde wetenschappers