Ambulancemedewerkers laten aan het KRO/NCRV-programma ‘De Monitor’ weten dat er gesjoemeld wordt met aanrijtijden van spoedritten. Door ‘foefjes’ worden te lange aanrijdtijden weggemoffeld.
Een ambulance moet binnen 15 minuten ter plaatse zijn bij een spoedoproep. Volgens de tipgevers worden de aanrijtijden soms kunstmatig laag gehouden. De aanrijdtijd is belangrijk omdat zorgverzekeraars hieraan belang hechten bij de financiering van de diensten. Behalen ambulances de gestelde aanrijdtijden regelmatig niet, dan worden de diensten gekort op hun budget als dwangmiddel op prestaties te verbeteren.
Bij een 112-melding begint de tijd te lopen en moet een centralist van de meldkamer een automatisch uitvraagsysteem volgen om in 2 minuten de ernst van de oproep te bepalen. In veel gevallen begint er in die tijd al een ambulance te rijden in afwachting van verdere instructies. Hierdoor blijft er nog 12 tot 13 minuten aanrijdtijd over. Wanneer de medewerkers van de ambulancedienst bij de patiënt aanbellen stopt de tijd. Althans zo hoort het te gaan.
Een tipgever laat weten dat er een regio is waar het systeem automatisch de status ‘gearriveerd bij patiënt’ als de gps aangeeft dat de ambulance het postcodegebied binnen is gereden. ‘Dus ze geven een kilometer voordat ze er zijn ‘aankomst bij patiënt aan’. Zo kun je natuurlijk de aanrijtijd verkorten’.
Ook centralisten sjoemelen wel eens handmatig om de tijden kunstmatig laag te houden. ‘We waren nog een paar kilometer verwijderd van het adres, toen we plotseling in ons scherm het lampje: ‘aankomst bij patiënt’ zagen aanspringen. Maar dat was niet zo…dus ik heb toen de meldkamer gebeld, van: goh, ik denk dat we storing hebben…misschien dat de GPS ons niet goed ziet? ‘Nee hoor’, was de reactie van de meldkamer, ‘dat heb ik gedaan, want anders kwamen jullie niet op tijd. ’Heb gezegd, dat is fraude... en ik zeg niet dat dit elke dag gebeurt, maar ik heb het paar keer meegemaakt’, aldus een tipgever.