De Brexit begint in Groot-Brittanniė dreigende vormen aan te nemen, nu de aanvoer van marmite niet meer verzekerd blijkt.
Supermarkt Tesco heeft het zwarte spul dat veel Britten graag op hun toast smeren uit de schappen genomen. Dat is het gevolg van een ruzie met producent Unilever, die zijn producten duurder wil maken na de val van het Britse pond.
Sinds de Britten in juni voor vertrek van hun land uit de Europese Unie stemden, is de koers van het pond ten opzichte van de euro flink gedaald. Unilever, bekend van etenswaren, wasmiddelen en persoonlijke verzorging, merkt dat direct in de portemonnee. En dus moeten de prijzen van hun producten in Groot-Brittanniė wel omhoog.
Maar Tesco pikt de prijsverhoging niet. Topman Dave Lewis, voorheen zelf op een hoge positie werkzaam bij Unilever, heeft opdracht gegeven de Unilever-producten uit de winkels te halen. Dus geen Axe-deodorant, geen Knorr-soepen, geen Dove-zeep, geen ijs van Ben & Jerry's en geen Lipton-thee meer. En geen marmite.
Dat laatste doet pijn, want marmite geldt als een typisch Brits product. In andere landen wordt de Britse voorliefde voor dit beleg niet altijd begrepen, de Amerikaanse krant USA Today repte in een kop zelfs van 'disgusting black spread' (walgelijk zwart smeersel). De rel tussen de twee bedrijven is al 'marmite-gate' genoemd.
Volgens Unilever hebben andere winkelbedrijven de prijsverhogingen wel geaccepteerd. Retaildeskundigen verwachten dat ook Tesco wel door de bocht zal gaan, want de klanten blijven weg als ze hun vertrouwde producten niet meer vinden in de winkel.
De enige winnaars in deze rel zijn de deskundigen die vooraf waarschuwden voor prijsstijgingen na een Brexit.