Babyboomers, geboren tussen grofweg 1945 en 1965 zijn inmiddels allemaal de vijftig gepasseerd. En tja, op een zekere leeftijd is een Skoda nou eenmaal een stukje beter voor je rug dan zo’n lage Ferrari.
Zo rond het 40e levensjaar begint het bij menig man (en vrouw) even te kriebelen. Is dit het nou? Moet ik niet nog een ander carrièrepad inslaan? Of…die auto kopen waar ik al jaren van droom? Tot grote schrik van de rest van het gezin staat daar dan ineens op de oprit: een snelle sportauto.
Jarenlang betekende de babyboomgeneratie, bekend om haar volume, een feestje voor sportautoverkopers. Maar nu deze generatie tot de Henk Krol-doelgroep begint te horen, zien de Amerikaanse verkopers hun cijfers langzaam teruglopen, signaleert Bloomberg.
"Als je de zestig passeert, wordt comfort belangrijker," zegt autoconsultant Eric Noble tegen het persbureau. Dan wil je lekker makkelijk in kunnen stappen bijvoorbeeld, en geen hernia overhouden aan je oh zo fraaie bolide.
Neem de verkoop van Mustangs in Amerika. In 2013 bestond vijftig procent van de kopers van deze snelle auto nog uit babyboomers, nu is dat 40 procent. Ook de verkoop van Camero’s en Corvettes zijn respectievelijk met 11 en 14 procent afgenomen.
Helaas voor de sportautomarkt zijn er nou eenmaal minder Generatie X'ers, die zich nu in de midlife-fase bevinden. En millennials hebben geen cent te makken, dus ook geen spaarpotje voor een snelle auto. Volgens Bloomberg kiezen veel boomers nu vooral voor de meer comfortabele, maar toch sportieve SUV’s.