Boer Nieuwenhuis uit Velp staat met de rug tegen de muur. Als er niet voor 16 december een oplossing komt voor de 'gevaarlijke' spoorwegovergang bij zijn bedrijf, komt FrieslandCampina geen melk meer bij hem ophalen. Volgens Nieuwenhuis zou dat de doodsteek betekenen voor zijn melkveehouderij.

Probleem is de onbewaakte onverharde spoorwegovergang bij een zijweg van de Zutphensestraatweg, tussen Velp en Rheden. Die zou veel te gevaarlijk zijn om over te steken.

Om de melk bij de boerderij op te halen, moet de Campina-chauffeur zijn tankauto vanaf het huis van de familie Nieuwenhuis, via een korte bijna haakse bocht het spoor oprijden. Hierdoor is het heel moeilijk het treinverkeer te zien.

Momenteel komt FrieslandCampina nog wekelijks naar Velp, maar dat is vooral te danken aan de hulp van de familie Nieuwenhuis. Henk Nieuwenhuis loodst de chauffeur van de tankauto veilig over het spoor. 'Ik ben het extra paar ogen van de chauffeur.' Zonder de hulp van Nieuwenhuis ziet de chauffeur het treinverkeer niet aankomen.

Het ongeval van vorige week vrijdag in Winsum, waarbij een trein op een tankauto met melk botste, bewijst dat het wel degelijk mis kan gaan op een onbewaakte spoorwegovergang. Op die plek worden nu matrixborden geplaatst die het verkeer moeten waarschuwen voor de gevaarlijke overweg.

Melkveehouder Nieuwenhuis voert al jaren gesprekken met grondeigenaar Geldersch Landschap & Kasteelen, spoorbeheerder ProRail en de gemeente Rheden over de situatie. Boer Nieuwenhuis laat doorschemeren dat een oplossing in zicht is, maar hij wil daar verder niks over kwijt. 'Ik zeg niks om de onderhandelingen over een oplossing niet te dwarsbomen', laat de Velpse boer weten.

De gemeente Rheden stelt dat er nog geen aanvraag binnen is gekomen voor de aanleg van een noodweg die leidt naar de bewaakte overgang. De gemeente verwacht wel dat de grondeigenaar een aanvraag zal doen die afgestemd is met Campina en met ProRail. Die aanvraag gaat Rheden dan zo snel mogelijk behandelen, omdat zij het belangrijk vindt dat er een goede oplossing komt.

Een woordvoerder van Campina laat in een reactie weten dat een boerenerf veilig en toegankelijk moet zijn. 'Deze onbewaakte overweg is ons al jaren een doorn in het oog, maar tot op heden is er nog geen oplossing. Daarom hebben wij een ultimatum gesteld.'

Volgens Prorail zijn er twintig openbare, onbewaakte spoorwegovergangen in de provincie. Nog eens tientallen zijn alleen toegankelijk voor bijvoorbeeld boeren die aan de overkant van het spoor wonen.