Het gaat vriezen vannacht. En voor wie haast (en koude vingers) heeft, kan het verleidelijk zijn: zo efficient mogelijk je voorruit krabben. Maar slechts een klein doorkijkje maken is hartstikke gevaarlijk, dus controleert de politie daar streng op. Wat moet je wel, en wat moet je vooral niet doen?
Zoals een bestuurder vanmorgen in Oudenbosch (Noord-Brabant) het deed, zo moet het in ieder geval niet. De tijdswinst kwam de bestuurder ook duur te staan. Hij of zij kreeg een bekeuring van 230 euro.
Foto
De politie Moerdijk, die deze zuinig gekrabde ruit tegenkam, twitterde het vanmorgen zelf al: wie veilig de weg op wil, wordt aangeraden alle ruiten en spiegels ijsvrij te maken. Dus ook de zijkanten en de achterruit.
Een automobilist is in Nederland verplicht om voldoende zicht naar voren en opzij te hebben. Voor wie daar geen zin in heeft kan de boete, afhankelijk van hoe slecht het zicht is, oplopen tot 360 euro.
1. Laat niet tijdens het krabben je motor lopen. Dit heeft ten eerste geen zin, ten tweede is het slecht voor het milieu en ten derde is het slecht voor je portemonnee. Een koude motor verbruikt namelijk meer brandstof. De ventilator blaast daarnaast pas warme lucht bij een warme motor en het duurt wel even voordat de motor opgewarmd is.
2. Gooi geen warm water over je ruit. Door het plotselinge temperatuurverschil kan de ruit barsten of breken. Met alle gevolgen van dien.
3. Houd je ruiten schoon. IJs hecht minder goed aan een schone ruit. Gebruik bijvoorbeeld spiritus verdund met water, of speciale ruitendoekjes.
4. Zet de ruitenkrabber schuin tegen de ruit: zo krijg je het ijs het makkelijkst weg.
5. Laat oma's tips bij oma. Je ramen insmeren met bijvoorbeeld een rauwe aardappel maakt de ruit vooral erg smerig en niet minder bevroren.
6. Ben je 's ochtends niet op je best? Bespaar jezelf dan de moeite en bedek je ruiten met een anti-vriesdeken.