hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 64 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


[1]

Hypothetische Vragen

01-10-14 14:26:48 - Quote! - @Jura6
Jura6
Erelid


WMRindex: 3.145
OTindex: 2.078
Stel: Er zijn nog maar 6000 mensen op aarde (rede doet er niet toe). Jij hebt een boek vol blanke pagina's. Wat zou je in ieder geval op papier willen zetten om door te geven aan de volgende generatie.
Ga je bv de wetten van Newton zo goed mogelijk omschrijven of zou je bepaalde bouwtechnieken beschrijven? Is de kennis over het splitsen van de atoom belangrijk of niet? Zou je het belang van een democratie willen opleggen of moet het anders?
Uiteraard is kunnen lezen en schrijven erg belangrijk voor toekomstige bewoners... hoe zorg je ervoor dat ze jou teksten niet gaan zien als iets uit overlevering en gaan gebruiken als een soort bijbel.
Kortom, welke kennis zou je belangrijk vinden of vind je dat alles maar opnieuw ontdekt en uitgevonden moet worden? Waar begin je en waar eindig je?

01-10-14 14:35:44 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
De reden doet er wel degelijk toe. Als er sprake is geweest van een of andere apocalyptische strijd of gebeurtenis (gigantische natuurrampen en zo) waardoor er zoveel is verwoest, dan is het tijd om te redden wat er te redden valt. Als door een epidemie (of beter gezegd: pandemie) 6000 mensen overblijven (op zich ook wel iets apocalyptisch) maar er verder niks kapot is gegaan, dan is het opeens een stuk makkelijker om nog bij boeken etc te komen om dingen vast te leggen en een poging doen om te bewaren, voordat de tand des tijds ermee aan de haal gaat. Want ja, als musea etc niet meer onderhouden worden en de natuur vrij spel krijgt, dan is het een kwestie van tijd voordat de boel naar beneden komt.

Laatste edit 01-10-2014 14:59

01-10-14 15:16:14 - Quote! - @Jura6
Jura6
Erelid


WMRindex: 3.145
OTindex: 2.078
Laten we van een aarde uitgaan waar voorheen geen mensen zijn geweest. Geen oude gebouwen, geen tekenen van een vorige beschaving. Het is jij met 5999 lotgenoten en een leeg boek.

01-10-14 19:21:52 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Dan zou je moeten beschrijven hoe de culturen en volkeren op dat moment werkten; op uitvindingen zullen de mensen wel voortborduren, er verder aan sleutelen en de belangrijkste bouwtechnieken hebben dus een vrij grote overlev(er)ingskans als "elementaire technische vaardigheden".
Misschien is het aan te raden ook summier over het klimaat te schrijven. (mede omdat het aardrijkskundigen duizend jaar later in staat stelt om te kijken of jouw beschrijving van goede en slechte jaren klopt met de meer of minder fossiele bomen die zijn gevonden - om te bewijzen dat het op dat moment en niet op een ander is geschreven) En zorg dat je niet per ongeluk schrijfstijlen mengt of verschillende spellingen voor één woord gebruikt - dat wordt geheid gebruikt als reden dat het niet in één keer is geschreven maar over verloop van tijd vaag is overgeleverd.
Maak duidelijk wat citaten zijn en wat niet: dat helpt met zichtbaar maken dat de rest niet langzamerhand is aangevuld.

01-10-14 19:32:14 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Je zou kunnen beginnen met een survival handboek schrijven. Wat is eetbaar, hoe maak je dat klaar, hoe maak je onderdak, hoe bescherm je je tegen de elementen? Als je daar niet mee begint dan zijn er binnen de kortste keren geen 6000 mensen meer over.
Hoe groot is dat lege boek?
Moet je een keus maken uit de onderwerpen? Zijn er meer mensen die kunnen schrijven? Hebben die lotgenoten zelf helemaal geen kennis?
Belangrijke zaken.
Het is ondoenlijk om al je kennis op te schrijven. Als je de mensen nog moet leren vuur te maken of de werking van het wiel uit moet leggen, denk ik dat er nog wel een paar eeuwen overheen gaan voordat je een behoorlijke bibliotheek hebt aangelegd met nuttige kennis. Daar komt bij dat niemand over een volledige kennis beschikt over alle zaken die er toe doen.
Gelukkig is het een hypothetische vraag want ik zou echt niet weten waar te beginnen.Laatste edit 01-10-2014 19:33

01-10-14 20:03:37 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Grouse: survivalkennis is zo elementair, dat bij mondelinge overlevering er wel informatie aan wordt toegevoegd, maar weinig als "onbelangrijk" beschouwd en weer weggelaten. Opschrijven is dan minder hard nodig.

Ik dacht dat het doel van dat boek was het de latere archeologen makkelijker te maken. Voor hen is kennis over culturen zeer moeilijk te vinden, en betrouwbaarheid moeilijk in te schatten, en daar leg ik dus de nadruk op in "mijn boek". @Jura6, is het doel van dat boek inderdaad om het latere archeologen makkelijker te maken een goed beeld van "mijn tijd" te schetsen?

01-10-14 22:51:20 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
wortel: Ik denk dat het boek bedoeld moet zijn om kennis die, bij een gering aantal mensen, bestaat niet verloren te laten gaan. Wiskundige, natuurkundige en scheikundige principes zijn dan heel belangrijk om niet verloren te laten gaan. Culturen in mijn optiek niet,. Culturen veranderen en hebben geen eeuwigheidswaarde. Persoonlijk lijkt religie me iets dat je zeker niet op moet schrijven. Als ik zie hoeveel ellende daar uit voortgekomen is, nee dank je.
Techniek kan voor het voortbestaan van de soort belangrijk zijn. Medische kennis nog meer.
Kunst ontstaat vanzelf. Daar hoef je niet moeilijk over te doen.
Bovendien is het geen eerste levensbehoefte.
Maar wat heb je aan een boek als je niemand hebt die het kan lezen?
Heeft iemand daar een oplossing voor?

02-10-14 17:03:08 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Grouse: als dat de functie van je boek is, is jouw keuze voor de inhoud erg logisch :ja

Wat dat kunnen-lezen betreft: ik heb geen idee. Plaatjes alleen kunnen het probleem bij lange na niet oplossen en maken het wel veel moeilijker om dat boek te maken.

02-10-14 18:10:46 - Quote! - @Jura6
Jura6
Erelid


WMRindex: 3.145
OTindex: 2.078
Aap Noot Mies zal er dan ook in moeten :)
Als je je nakomelingen niet leert lezen en schrijven is je boek wel erg snel overbodig.

20-10-14 17:33:30 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Jura6: ik zou de geschiedenis erin opschrijven. Vanaf het begin (wanneer dat ook mag zijn) tot nu toe. Hoe het leven toen was en hoe het leven nu is.
Eigenlijk zou ik gewoon een soort Bijbel maken. Beginnen bij het begin en dan via de belangrijkste gebeurtenissen verder schrijven :P

Laatste edit 20-10-2014 17:36

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven