hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 25 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


[1]

Deken

10-07-06 11:37:05 - Quote! - @willyowinki
willyowinki
Senior lid

WMRindex: 159
OTindex: 415
Wnplts: Halfweg
S
Ergens verscheen een bericht dat een deken ,(dus de "voorzitter" van een aantal pastoors), het niet zo nauw zou hebben genomen met het gebod -GIJ ZULT NIET STELEN-. Als dit waar is dan is dat ook buitengewoon raar.

10-07-06 11:58:49 - Quote! - @Sjaak
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.240
OTindex: 53.401
Uit deze website komt dit verhaal: "De levenswandel van de 63 jarige zieleherder Joep Haffmans, deken van Gulpen is op z'n zachts gezegd uitzonderlijk te noemen. De krant van gisteren en vandaag spreekt van rondrijden in opvallens dure bolides, gestolen kerkschatten, verduistering van kerkgelden (1,5 miljoen op buitenlandse bankrekeningen) en sexuele relaties met meerdere vrouwen..."
Inderdaad een zware crimineel. Ontslag is te zacht aangepakt. In het gevang met dit geboefte!

10-07-06 12:05:43 - Quote! - @alweerdood
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
hier staat ook een verhaal over deken Haffmans,
en hierstaat t nieuws van vandaag over Haffmans

10-07-06 12:42:23 - Quote! - @willyowinki
willyowinki
Senior lid

WMRindex: 159
OTindex: 415
Wnplts: Halfweg
S
Nu deze publicaties naar voren komen is het verhaal dus VEEL verdergaand dan ik dacht.Wat ik overigens niet begrijp is de uitspraak van de bisschop dat hij de vrouw al zo'n zes jaar geleden adviseerde aangifte te doen bij de politie.Hij is intellectueel,hij moet dus verstand hebben,waarom heeft hij daar geen gebruik van gemaakt binnen die ZES jaar. Ondertussen ging de deken zijn gang.Over schuld gesproken....!

10-07-06 12:51:47 - Quote! - @SlomNoel
SlomNoel
Senior lid

WMRindex: 731
OTindex: 338
Wnplts: Landgraaf
S
Die vrouwen namen het advies om "onder de deken te kruipen" wel erg serieus !

Typisch de RK Kerk: tegen iedereen roepen dat bepaalde dingen niet mogen, en dan het tegenovergestelde doen. Hij zal zichzelf wel de biecht afgenomen hebben, en dan is alles vergeven.

Kl**thommel ....

10-07-06 22:30:44 - Quote! - @willyowinki
willyowinki
Senior lid

WMRindex: 159
OTindex: 415
Wnplts: Halfweg
S
@leon. Of dit nu typisch de RK Kerk betreft waag ik toch te betwijfelen.Maak me sterk dat dit in alle religies wel voor zal komen en ook overheden,zelfs de onze,doen dit.Heb altijd geleerd dat priesterschap een roeping was,maar dat blijkt hier toch niet zo te zijn.En dan kan men uitglijers tegenkomen,zoals in dit geval.Toch blijf ik de reactie van zo'n bisschop vreemd vinden.Is dit misschien "verschuilgedrag"? Dat moet dan een bepaalde zwakte weergeven.
Ben benieuwd of we nog ooit een Vaticaanreactie zullen vernemen.

10-07-06 23:13:49 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@Willy... u zult moeten toegeven dat zulksoort dingen in de RK Kerk (waarom zeggen we rooms katholiek, er zijn meerder katholieke kerken maar dat terzijde) veel voor komen. bij zulksoort dingen heb ik het ook over bijvoorbeel de priesters die kinderen misbruiken. wat hier gebeurt is idd een 'algemeen' iets dat overal in welke groepering of niet-groepering gebeurt maar je kunt het wil in verband leggen met wat ik net zei.

10-07-06 23:17:58 - Quote! - @Anacho
Anacho
Erelid


WMRindex: 1.615
OTindex: 406
S
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij komt het woord "Doofpot" wel degelijk uit het kerkelijk taalgebruik.

10-07-06 23:21:05 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@Anacho, komt mij ook bekend voor: staat niet in het bijbels woordenboek ;)maar ik zal wat verder zoeken
gevonden op internet:
"Een zaak in de doofpot stoppen"

Tot laat in de 18de eeuw was houtskool de enige brandstof die men gebruikte bij het smelten van erts en het smeden van ijzer. Ook in huis speelde ze een belangrijke rol: in de zomer kookte men vaak op houtskool, en in de winter hield men er voeten (voetenwarmer), handen (handenwarmer) en bed (bedwarmer) lekker warm mee.

Die houtskool kon men kopen, maar men kon ze ook zelf bekomen. Als de bakoven warmgestookt werd om er brood in te bakken werden nadien de gloeiende kolen er uit gehaald, en in een doofpot gegoten. Zo'n pot, van gebakken aarde, koper of ook wel ijzer, had een deksel zodat er geen lucht in kon. Zo ontstond dan houtskool.

Men stopt dus iets in de doofpot om het te doven, figuurlijk om over de zaak niet meer te handelen.
(bron) niet dus :(

10-07-06 23:33:54 - Quote! - @Anacho
Anacho
Erelid


WMRindex: 1.615
OTindex: 406
S
Ik dacht dus dat het te maken had met het doven van de wierook uit de brander die ze in de katholieke kerk door het gebouw heen slingeren(Er wordt ook wel eens verteld dat er door die wierook ook hashiesh gemengd zat, dat hield de "gelovigen" beter in vervoering.)

11-07-06 01:30:41 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
@Anacho, ik begrijp je verwarring, want de kerk is heel goed in dingen in de doofpot stoppen. Je zou dus verwachten dat de term er ook vandaan komt.

11-07-06 08:25:46 - Quote! - @SlomNoel
SlomNoel
Senior lid

WMRindex: 731
OTindex: 338
Wnplts: Landgraaf
S
Waar ik me het meest aan erger (en ja, ik ben ooit katholiek opgevoed) is de hypocrisie van de kerk (ik ken de details van andere kerken niet zo, dus ik beperk me dan maar tot de RK).... Als je maar gaat biechten, kun je in principe wegkomen met de ergste misdaden. Maar ik vermoed dat andere geloven ook zoiets hebben. Ik hoor ook vrij weinig goeie dingen over de Islam :)

Laatst hoorde ik een hele goeie uitspraak van een ouder iemand: "Ik heb best vertrouwen in God, ik heb alleen problemen met z'n grondpersoneel"  ;)

11-07-06 12:58:07 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@SlomNoel, je hebt zulk soort dingen ook wel in het protestantse geloof mar dan wordt er gezegt als je maar vergeeft en spijt hebt van je eigen zonden. hier ben ik het zelf niet mee eens want dan kun je alles wel doen en achter af spijt hebben. klaar is kees. moet wel oprecht zijn natuurlijk

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven