hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 08:00 - 74301 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


moppen en spelletjes - moppen en spelletjes - moppen en spelletjes


1 2 [3] 4 5

Paradox

10-08-07 22:32:32
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Ikke:
En de kracht kan niet afketsen. Want om af te ketsen moet de kracht eerst al z'n snelheid verliezen aan het object waarna het object alle energie weer teruggeeft aan de kracht.. Aangezien de kracht oneindig groot is heb je dan 'n oneindige botsing...


Energie overdracht is Energieverlies voor de een en energie winst voor de ander - min de wrijving die omgezet word in een andere energie - meestal warmte..

10-08-07 23:22:49
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Is een enorme explosie een optie (howel er natuurlijk maar één manier is om daar achter te komen)

18-08-07 13:59:27
Arianne
Senior lid

WMRindex: 214
OTindex: 11
Wnplts: Leeuwarden
S
Een kracht is niks anders dan een vector. Iets met grootte en richting. Hierbij hoeft geen massa in het spel te zijn, noch snelheid. Wordt een kracht uitgeoefend op een vast object, dan wordt deze tegengewerkt door een evengrote maar in richting tegengestelde kracht die ervoor zorgt dat het object niet verplaatst. Een "onstopbare kracht" zegt alleen iets over de grootte, niet over de richting. De wet van behoud van energie zorgt ervoor dat de kracht gereflecteerd wordt.

18-08-07 15:36:47
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@Arianne: onmogelijk, want tijdens het afketsen is er een "nulpunt" ofwel een stop van het onstopbare ...

18-08-07 19:57:18
gouda terror
Senior lid

WMRindex: 650
OTindex: 29
Wnplts: Gouda
de kracht en het voorwerp kunnen samen als het voorwerp een geest is. want dan negeren ze elkaar. zoals pietje vlip sugereerde. :ja:ja

18-08-07 20:13:17
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@Arianne: de richting is niet van belang in deze situatie aangezien het om een frontale botsing gaat...

20-08-07 19:02:43
Refugee
Senior lid

WMRindex: 171
OTindex: 247
Wnplts: Ridderkerk
S
Ik heb ook iets, Soms zeggen mensen: Waarneer is Alles [Heelal, Universum etc] begonnen? Die vraag heeft te maken met de tijd, toch? Ik vind dat de tijd slechts een aanduiding van het waarneer is. Maar de tijd is toch zeker iets wat door de mensen in stand is gebracht. Wij tellen de eeuwen, jaren, minuten, seconden, etc. . Maar waarom is het gewoon niet wat het is? Het kan toch ook gewoon alleen Dít zijn? Geen morgen/Gister/Vorige week of volgend jaar. Gewoon vandaag. Wij, de mens, zijn toch immers de tijd gaan 'Tellen' door het draaien om onze as en de stand van de zon, en door het draaien om de zon heen. Maar in eht hele heelal is de zon slechts een mietig sterretje zonder beteknis. Het komt alleen door dat wij om dit 'Mietige sterretje' heen draaien. Dat maakt tijd iets aards. Door dat wij rondcirkelen, betstaat tijd. Dus wat is de betkenis van tijd nou in het heelal?

Dit waren de Complexe Kronkels van Marin's Brain

20-08-07 21:16:33
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@Refugee: duidelijk uitgelegd, maar onthoud dat ook in het heelal tijd een bepalende factor is... het zal alleen anders gerangschikt zijn...

23-08-07 12:47:27
strekkie001
Senior lid


WMRindex: 594
OTindex: 312
S
als een onstopbare kracht tegen een onverplaatsbaar object komt, zal de kracht in materie (een onverplaatsbaar object dus) veranderen en het object in energie (een onstopbare kracht)

dus als de onstopbare kracht eraankomt, wisselen de kracht en object razendsnel van eigenschappen en lijkt het alsof ze gewoon verwisseld zijn.

23-08-07 13:53:10
Renegade of Funk
Senior lid

WMRindex: 141
OTindex: 175
Wnplts: Amersfoort
Als reactie op deze:
Wat gebeurt er als een niet te stoppen kracht, een onverplaatsbaar object raakt?

'Tijd' is een definitie van een continue verloop van aaneengesloten acties.
Als een persoon de 'tijd' zou kunnen buigen (en dus 'tijdreizen'), zou je jezelf dan 'wissen' als je voorbij het punt zou gaat waar je verwekt was?

Hier raakt de niet te stoppen kracht 'tijd' het onverplaatsbare object (je verwekking)

23-08-07 14:19:16
Renegade of Funk
Senior lid

WMRindex: 141
OTindex: 175
Wnplts: Amersfoort
Een 'zwartgat' is onmeetbaar klein object wat zoveel massa heeft dat het zelfs licht doet aantrekken. (hoe kleiner het object en hoegroter de massa hoe groter de zwartekracht)
Zou je dit 'zwartegat' kunnen verlichten door er een onuitputbare lichtbron op te zetten?

sorry voor dubbel post :$ als ik er nogmeer verzin zet ik ze wel hier derbij :ja

23-08-07 14:32:25
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
De zon kan een zwart gat worden ten grote van een knikker, de aarde een grote van een speldepunt.
licht bestaat uit ionen, ionen hebben gewicht en een ontsnappingssnelheid.
zwarte gaten trekken massa aan, lichtsnelheid is niet snel genoeg voor een zwart gat.
als je sneller als het licht gaat, ga je terug in de tijd.
Als ik naar een zwart gat reist, zie ik mezelf dan ook nog als baby?

23-08-07 14:46:15
Renegade of Funk
Senior lid

WMRindex: 141
OTindex: 175
Wnplts: Amersfoort
Tis wel een goeie vraag inderdaad :P

Mag ik vragen waarom iedereen zegt dat als je sneller gaat dan de lichtsnelheid dat je dan terug in de tijd gaat? Dit is toch nogsteeds hypothese? Tot zover ik het begrijp namelijk is dat als je bijvoorbeeld eerst 10.000 KM van een ster af zit en je ziet die ontplofen en je gaat vervolgens sneller dan het licht naar een planeet 100 miljoen KM van dezeelfde ster af kan je dezelfde ontploffing nog een keer waarnemen, wat niet inhoud dat de ster opnieuw ontploft is, het is nogsteeds dezelfde ontploffing maar je ziet hem nog een keer. Als je echt door de tijd zou willen reizen (actie gerelateerd dus) houd dit in dat je op dezelfde plek blijft alleen dat je alles nog een keer mee kan maakt. Het zou het idee moeten zijn dat je jezelf een hand zou kunnen geven terweil je nog een baby bent.

ps. Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen zijn :+

23-08-07 14:49:29
yakkiba
Erelid


WMRindex: 1.137
OTindex: 3.922
Is het mogelijk om jezelf te vermoorden als je terug in de tijd gaat?

of.... (wel erg fout hoor) kun je je eigen vader zijn door in de tijd te reizen.

23-08-07 20:30:14
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Je kunt je eigen vader worden door terug te reizen in de tijd.. Maar je kunt jezelf niet vermoorden. Want als je jezelf in het verleden vermoord, wordt je nooit geboren, waardoor je jezelf ook niet kan vermoorden.

23-08-07 20:41:04
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Je kunt (in het geval van sneller dan het licht reizen) wel makkelijk een moord oplossen... zolang je maar snel genoeg ver genoeg weg weet te komen, kun je het gewoon zien gebeuren...

@Ikke: je wordt wel geboren, alleen als je jezelf vermoordt kun je niet teruggereisd zijn...

03-02-08 20:27:21
Doctor Insano
Erelid


WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
De moeder aller paradoxen

Quote wikipedia:
Paradox van Epimenides
Een beroemde paradox uit de logica is de paradox van Epimenides. Deze luidt:

De Kretenzer Epimenides zegt: "Alle Kretenzers liegen altijd."
De vraag is natuurlijk: Spreekt Epimenides de waarheid?

Stel dat Epimenides de waarheid spreekt. Dan liegen alle Kretenzers altijd. Aangezien Epimenides zelf een Kretenzer is, zou dat betekenen dat hij zelf ook altijd liegt. Maar dit zou betekenen dat zijn bewering ook niet klopt, dus moet Epimenides wel liegen. Een logische oplossing is dat niet alle Kretenzers altijd liegen. Deze bewering levert geen paradox op.
Chill trouwens, ze hebben bij wikipedia mijn verandering erop gelaten. Ik moet er ook nog wat anders bij zetten, het kan ook zijn dat alle kretenzers SOMS liegen, of dat sommige kretenzers soms liegen.

Hij liegt maar één of twee woorden, de rest van de zin is waarheid.

03-02-08 20:34:28
Doctor Insano
Erelid


WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
Ook een leuke is de grootvader paradox. Je reist door de tijd, nog voordat je opa aan moeders kant een kind heeft verwekt bij je oma. Je vermoord je opa. Hierdoor kan jij nooit bestaan, en dus ook nooit teruggaan in de tijd, waardoor je hem nooit zal vermoorden. Dus blijft je opa leven, dus zal jij wel bestaan dus zal je terug kunnen gaan in de tijd om hem te vermoorden, en we beginnen van vooraf aan. Leuk he?
Mogelijke oplossingen:
Er ontstaat een alternatieve tijdlijn, zodat jij nog steeds kan bestaan in de nieuwe tijdlijn, want jij komt uit de oude tijdlijn. In de niuwe wordt je niet geboren, in de oude wel.

Je kan hem niet missen, en je bent gedoemt te verliezen.

Iemand andere suggesties?

03-02-08 21:22:50
oplk
Senior lid

WMRindex: 262
OTindex: 320
Wnplts: Baarn
S
Ik vond de back to the future oplossing altijd wel mooi:

Er kunnen 2 dingen gebeuren als je jezelf tegenkomt in het verleden/de toekomst..
1. Er ontstaat een enorme reactie en het universum ontploft
2. Je valt flauw

04-02-08 22:04:17
Doctor Insano
Erelid


WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
@oplk
ik denk het tweede, ik denk eigenlijk dat de reactie een verzinseltje is om een grappig stukje te creeren. Ik zou niet weten waarom het in het echt zou gebeuren. Ik kan me wel voorstellen dat je flauw zou vallen, maar ook dat is niet per se nodig. Mooie filmserie trouwens, zelf ook gezien erg leuk, klopt niet echt veel van, maar erg leuk.

04-02-08 22:32:45
strekkie001
Senior lid


WMRindex: 594
OTindex: 312
S
@Doctor Insano
dezelfde materie kan niet dubbel aanwezig zijn op hetzelfde punt in ruimtetijd. dus als je jezelf in het verleden aanraakt onstaat er een soort anti-materie bom. (dat anti-materie zei ik alleen om de kracht uit te drukken.)

05-02-08 07:00:27
Doctor Insano
Erelid


WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
@strekkie001
Anti-materie NOOIT zomaar in het wilde weg gebruiken bij natuurkunde zaken. Het bestaat namelijk echt. Als twee aan elkaar tegengestelde deeltjes elkaar aanraken, vernietigen ze elkaar, en komt er twee gamma's vrij. En ben jij helemaal dood.

Maar het klopt over dat materie niet tegelijkertijd op dezelfde punt aanwezig kan zijn in ruimte-tijd, maar dan moet je meer denken aan Superman Returns.
Daar wil Lex Luthor een vreemde alien steen in de oceaan doen. Die steen zal dan uitgroeien tot een eiland, en uiteindelijk tot een continent. Daarbij zal het oceaan water aan de kant moeten drukken, omdat het water niet in het eiland kan, materie kan immers niet op dezelfde plek als andere materie voorkomen op dezelfde tijd!
Ik raad je niet aan die film te zien. Afschuwelijk.

05-02-08 09:17:12
strekkie001
Senior lid


WMRindex: 594
OTindex: 312
S
ik weet dat anti-materie bestaat en ik ken de eigenschappen. ik haalde het alleen aan om de kracht uit te drukken. (antimaterie is superkrachtig als je het met gewone materie combineert, zoals je al zei)

ik heb superman returns gezien. dat bedoelde ik niet precies. ik had het over DEZELFDE materie. dus atoom 1 is uniek. als die bij atoom 2 komt is er niks aan de hand. maar als atoom 1 uit de toekomst naar atoom 1 uit het verleden komt, ontstaat er een onmogelijke situatie: atoom 1 bestaat 2 keer in 1 ruimtetijd-gebied. wat er dan gebeurt weten we niet, maar iets catastrofaals word niet uitgesloten.

05-02-08 11:03:48
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Arianne:
Een kracht is niks anders dan een vector. Iets met grootte en richting. Hierbij hoeft geen massa in het spel te zijn, noch snelheid. Wordt een kracht uitgeoefend op een vast object, dan wordt deze tegengewerkt door een evengrote maar in richting tegengestelde kracht die ervoor zorgt dat het object niet verplaatst. Een "onstopbare kracht" zegt alleen iets over de grootte, niet over de richting. De wet van behoud van energie zorgt ervoor dat de kracht gereflecteerd wordt.


De deeltes moeten een relatie hebben
dwz - het ene deeltje moet kracht kunnen uitoefenen op de ander - dat is de basis voor vectors - want ook een deeltje in ruste dat een vector krijgt moet be"invloed zijn geweest.

De vraag is dan welke kracht heeft een specifiek deeltje aangejaagt (zijn gewicht laten toenemen - gewicht is massa maal versnelling - versnelling is C*C - waarbij C de constante is van het licht)

Iets krijgt meer gewicht door invloed van iets anders.

Als een Anti-deeltje in beweging is - welke kracht heeft deze laten bewegen.

Ooit ergens gelezen: Anti-materie ontsnapt uit een zwart gat - dat gaat heel langzaam - de vraag is dan hoe groot is de ontsnappings-vector voor dat anti-deeltje bij een aantrekking die licht binnen houd ?

Dus, er gaan ook anti-deeltjes niet ontsnappen - die komen dan in contact met materie - zoals boven beweerd komt er dan gamma straling vrij - waar blijft die dan?

05-02-08 11:05:12
RonHee
Oudgediende


WMRindex: 10.567
OTindex: 4.662
Toch fijn die gratis natuurkunde lessen op WMR. :):(

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3] 4 5

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven