Een filiaalhouder van Jumbo Leusden is zijn boekje te buiten gegaan door te dreigen dat zijn medewerkers zelf de boodschappen moeten betalen van klanten die als vierde wachtende in de rij staan.

Bij de supermarktketen is het al jaren beleid dat als je als vierde wachtende bij de kassa staat, je de boodschappen gratis krijgt. Jumbo laat weten dat het om een incident gaat. ,,We zijn inmiddels met de filiaalhouder in gesprek, want dit is absoluut niet de bedoeling’’, aldus een woordvoerster vanuit het hoofdkantoor in Veghel.

Het gaat om een Jumbo-filiaal aan De Biezenkamp in Leusden. ,,Wij kunnen bevestigen dat het om onze winkel gaat. Verder mogen we van het hoofdkantoor naar buiten toe niet ingaan op de kwestie’’, zegt de winkelmanager.

Op sociale media verscheen deze week een foto van een A4'tje met daarop de volgende tekst, gericht aan het Jumbo-personeel: ‘Iedereen die kan bijdraaien pakt voor aanvang van zijn/haar werkzaamheden een oortje. Word er niet gereageerd op het oortje, dan MOET er omgeroepen worden. Ontstaat er een vierde wachtende doordat men niet omroept, dan zijn de kosten voor iedereen die op dat moment aan de kassa zit en verzuimt om om te roepen.’

Deze boodschap aan de medewerkers zorgt voor veel consternatie op sociale media. Met name op Twitter beschuldigen mensen Jumbo van uitbuiting van het personeel. Ook wordt de vraag gesteld of er sprake is van een incident of dat het beleid in meerdere winkels geldt. ‘Ook bij ons in Zeist is er paniek als er sprake is van een vierde wachtende in de rij. We vermoedden al dat het personeel dit moest betalen’, aldus een twitteraar.
Beleid

Jumbo hanteert dus de regel dat de vierde (en eventueel vijfde, zesde, et cetera) wachtende in de rij de boodschappen gratis krijgt. De klant die al geholpen wordt bij de kassa telt overigens niet mee als wachtende. De garantie geldt niet als je bij een andere kassa met een kortere rij kunt aansluiten. Ook krijg je boodschappen niet gratis als alle kassa’s open zijn.