Er is een daguerreotype opgedoken van de fameuze Phineas Gage, de Amerikaanse spoorwegwerker wiens schedel in 1848 bij een ontploffing met een ijzeren staaf werd doorboord. Wonderlijk genoeg kon Gage het ongeval navertellen. De foto is al dertig jaar in het bezit van Jack en Beverly Wilgus, verzamelaars van daguerreotypie. Ze dachten lange tijd dat de afgebeelde man een walvisjager was met een harpoen in zijn hand. Zijn gesloten – dichtgeslagen? - linkeroog schreven ze toe aan een onfortuinlijke ontmoeting met een walvis. Twee jaar geleden plaatste het verzamelaarsechtpaar de foto op flickr.com, en daar ontstond een discussie over de man op de foto. Al snel werd duidelijk dat het voorwerp in de hand van de man geen harpoen was, maar een kruitstamper. De amateurhistoricus Michael Spurlock opperde dat het wellicht een afbeelding was van de fameuze Phineas Gage, met in zijn hand de beruchte kruitstamper. De staaf, ruim een meter lang, vloog bij een vroegtijdige ontploffing dwars door zijn hoofd, via zijn linkerwang naar binnen, en via de schedel weer naar buiten. Tot ieders verbazing stond Gage daarna gewoon op, alsof er niets was gebeurd. Hij miste een oog, had een groot litteken over zijn hoofd, en miste een halve kop thee breinweefsel, maar leek daar geen last van te hebben. Gedurende de jaren daarna bleek echter dat zijn persoonlijkheid een behoorlijke optater had gehad. Hij veranderde in een agressieve ruziezoeker, een onvoorspelbare bullebak en een dronken nietsnut. ‘Hij was niet langer Phineas Gage,’ zouden zijn vrienden zeggen. Na zijn ontslag bij de spoorwegen verdiende Gage de resterende elf jaar van zijn leven de kost als circusattractie en 'freak'. 'De man met de staaf door zijn hoofd' vertelde daarbij telkens opnieuw het verhaal van zijn wonderbaarlijke ongeluk. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Phineas_Gage_Cased_Daguerreotype_WilgusPhoto2008-12-19_Unretouched_Color.jpg" target="_blank">Foto (Daguerreotypie is een vroege fotografische methode, uitgevonden door Louis Daguerre in de eerste helft van de 19e eeuw.)