blog |
allone Oudgediende
WMRindex: 52.019 OTindex: 93.501
|
@EruYagami Een jaar er tussenuit klinkt idd perfect en krijg je geen uitkering omdat ze je ontslagen hebben? .. maar waarschijnlijk wil je helemaal niet beschikbaar zijn voor werk.. ?! Laatste edit 23-08-2019 10:26 |
|
EruYagami Oudgediende
WMRindex: 19.022 OTindex: 1.455
|
@allone: Ik heb geen dergelijke “inkomsten”, omdat ik zelf ontslag heb genomen. En al had ik een WW-uitkering, dan zitten daar nog genoeg haken en ogen aan. Ik wil nog meer dan graag aan het werk en dan heel graag buiten het onderwijs, thuis zitten is ook echt niets voor mij. Een paar dagen om uit te rusten, maar meer ook niet. Wel een leuke inhaker om in hebt volgende deel te beschrijven, trouwens. Laatste edit 23-08-2019 10:34 |
|
Roxichu Erelid
WMRindex: 794 OTindex: 6.983
|
@EruYagami: Wat een ellende.. Je verdient een frisse start, ik hoop dat je vind wat je nodig hebt. Laatste edit 23-08-2019 10:49 |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.273 OTindex: 96.132
|
Mamsie weer.....
Ik heb weer eens een stunt uitgehaald. Vandaag vanaf Winschoten de Duitse grens overgegaan om boodschappen te doen. Lekker in de auto, slippertjes uit en blote voeten. Aldus kwamen we aan op het parkeerterrein van de supermarkt en de slippers moesten dus weer aan. Ééntje had ik er gelijk, de andere was even zoeken. Maar niet gev9nden. Ik denk dat ik weet waar hij is, die staat in het gras bij de caravan, waar de auto gestaan had.
Daar stond ik toen met maar ene schoen. Wat nu?
Op blote voeten naar de Lidl gelopen, dat viel niet mee op die warme parkeerplaats en daar naar binnen. Ik hoopte dat ze er slippers zouden hebben maar nee. Dus vond Papsie een paar goedkope sportschoenen in mijn maat. En eerlijk is eerlijk, ik ben er blij mee, ze zitten heerlijk. Moet míj natuurlijk weer overkomen.... |
|
stora Oudgediende
WMRindex: 18.714 OTindex: 2.861
|
@Mamsie, je was dus mevrouw blootvoets En weer was papsie, je reddende engel |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.019 OTindex: 93.501
|
@Mamsie: en die Duitsers dachten, goh, die Hollanders worden steeds zuiniger |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.019 OTindex: 93.501
|
@EruYagami: okay.... maar dan wil je dus heel ander werk gaan doen... ben benieuwd |
|
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
@EruYagami: geen wonder dat je iets heel anders wilt gaan doen.... |
|
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
vanmorgen onderweg naar de supermarkt het leven van een I-phone gered. het ding stak zonder op of om te kijken de straat over, een meter of 50 van een oversteekplaats, ik kon nog net remmen.... er liep ook nog een mannetje achter. geloof niet dat hij er iets van merkte. vraag mij toch af wat hij daar deed |
|
Beereekhoorn Oudgediende
WMRindex: 1.250 OTindex: 10.051
|
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.694 OTindex: 28.580
|
De laatste berichten van WMR bekijken? |
|
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
@Emmo: ik durf niet te garanderen dat hij bij kennis was, of zelfs nog in leven, zoals hij helemaal nergens op reageerde, hij liep nog wel een beetje |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.694 OTindex: 28.580
|
|
|
EruYagami Oudgediende
WMRindex: 19.022 OTindex: 1.455
|
@Mamsie: De vraag van de dag is natuurlijk of je gelijk had dat de andere slipper nog op de plek lag, waar je dacht dat-ie lag... @botte bijl: Gelukkig is alles goed met de iPhone. Stel je voor dat dat mannetje dat erachter liep een nieuwe iPhone moest zoeken... |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.019 OTindex: 93.501
|
@botte bijl: gefeliciteerd en dat mannetje had waarschijnlijk als taak de I-phone te dragen? |
|
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
@allone: kan zo een slimme foon dat niet zelf |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.019 OTindex: 93.501
|
@botte bijl: nog niet.. maar misschien dat ze in de toekomst geen mensen meer nodig hebben?! |
|
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
@allone: als die dingen dan geen mensen meer nodig hebben, dan hebben wij die dingen ook niet nodig |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.019 OTindex: 93.501
|
|
|
EruYagami Oudgediende
WMRindex: 19.022 OTindex: 1.455
|
‘Het zijn geen cijfers, het zijn mensen’ - deel 13. Het vorige deel ging over een onwerkelijke actie dat ik zeer persoonlijk opvatte. Ik heb die vrouw ruim een week lang gemeden, op een enkel verplicht ‘goedemorgen’ na wat toch verstomde in de andere ‘goedemorgens’ van de andere aanwezige collega’s in de algemene personeelsruimte. Want ik was toen echt uit op oorlog, als ze me ook maar op iets aan durfde te spreken. Maar beter voor haar slaagde ik erin geen woord tegen haar te zeggen en de hele tijd voorbij haar spreekkamertje te sprinten. Later is die oorlogszucht wel gezakt en heb ik m’n smoel in gesprekken uit de plooi strakgetrokken... Afgezien van deze schoffering ben ik ook om een andere reden wel klaar met het onderwijs. Natuurlijk wordt een leerling hoe dan ook aan het eind van het jaar afgerekend op cijfers op zijn eindrapport of eindexamen, maar er moet altijd ook naar de leerling zelf gekeken worden. In al haar wijsheid en ongetwijfeld onder druk van inspectie is zo’n drie-vier jaar geleden een monitoringsysteem ingevoerd om elke leerling te “meten” op vier categorieën leervaardigheden. De simpele uitleg: de makkelijkste categorie is alle getallen 0 t/m 100 uit je hoofd leren, dan een niveau hoger is bijvoorbeeld leren wat de uitkomsten zijn van de tafels van 1 t/m 10, niveautje nummer drie is dan een ingewikkeldere som kunnen oplossen met als uitkomst een getal tussen 0 en 100 en de moeilijkste variant is dan een som oplossen met een uitkomst van 101 of hoger. Men zag wel in dat het ingevoerd moest worden vanaf de laagste klassen, zodat de examenprogramma’s van de hoogste klassen niet aangepasten hoefden te worden en de vernieuwing qua aantallen leerlingen beheersbaar bleef. Het is namelijk een hele administratieve business. De grotere toetsen dienden namelijk gecheckt te worden of de verdeling van die vier categorieën voldoende in balans was, vervolgens moesten na het nakijken van het werk de scores per categorie uitgerekend en ingevoerd worden in een scoreprogramma. Die scores werden dan omgezet in een rapportcijfer en dat moet dan weer handmatig in het centrale cijfersysteem van school ingevoerd worden omdat beide digitale systemen niet met elkaar konden communiceren... In plaats van slechts een eindcijfer berekenen en invoeren, moesten de docenten dus minimaal vijf cijfers invoeren verdeeld over twee systemen... Minimaal vijf, omdat de optie ook bestond om per toetsvraag de score in te voeren. En dat dan maal 25-30 leerlingen per klas en had je als docent meerdere lagere klassen, had je de jackpot... En wat wordt er uiteindelijk mee gedaan? Vrij weinig. Leerlingen die (ruim) voldoende staan, daar wordt niet eens naar gekeken. En voor misschien 5 tot 10 leerlingen die wat beter tegen het licht moeten worden gehouden kan iedere goede docent vanuit zijn of haar professionaliteit van de leerling zeggen of die leerling wel of niet het huis- en leerwerk bijhoudt of op de juiste wijze leert voor een toets. Daar heeft de goede docent geen systeem met vier categorieën voor nodig. Ik had hier gedeeltelijk te maken met dit systeem en naarmate ik de zogenaamde gedachte erachter begreep, hoe meer ik dit systeem hekelde. Docenten zijn geen administratief medewerkers. En leerlingen zijn niet alleen maar hun cijfers in welk systeem en in hoeveel systemen dan ook. Bah. Zo gaat het onderwijs in Nederland kapot. Die administratieve ellende is al als een ongeneeslijke ziekte in het basisonderwijs geslopen en dreigt ook zo langzaam het middelbaar onderwijs te besmetten. En dit is maar een van die achterlijke ontwikkelingen in het onderwijs waar ik zwaar op afknap... De voorbeelden uit dit deel en het vorige deel bewijzen mij op zakelijk vlak en op persoonlijk vlak dat de menselijkheid in het onderwijs aan het verdwijnen is. Misschien heb ik ook gewoon op twee scholen brute pech gehad en zijn er misschien nog wel hele leuke scholen in Nederland waar nog wel normaal gedaan wordt over en met mensen... (Wordt vervolgd in deel 14.)
Laatste edit 24-08-2019 21:33 |
|
Beereekhoorn Oudgediende
WMRindex: 1.250 OTindex: 10.051
|
@EruYagami: ik geef je helemaal gelijk nu ruim in de 60 te zijn kom ik erachter Dat ik dyscalculea ben 80 Was leuk geweest dat eerder te weten |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.694 OTindex: 28.580
|
@EruYagami: De boekhouders nemen het over. Als ik het goed begrijp zelfs in het onderwijs... |
|
De Paus Oudgediende
WMRindex: 13.811 OTindex: 19.892 S |
@Eru Yagami Kun jij als deskundige verklaren waarom zoveel mensen tegenwoordig niet meer goed kunnen spellen? En rekensommen maken is iets wat de mensen veel minder goed beheersen als vroeger. Wat deden we vroeger dan beter? |
|
EruYagami Oudgediende
WMRindex: 19.022 OTindex: 1.455
|
@Beereekhoorn: Je bent zo oud als je je voelt, toch? De geboortedatum in je paspoort is ook maar een getalletje. @Emmo: Onderwijzers, experts in hun eigen vakgebied, die worden allemaal tot boekhouders gemaakt. Als ze dat allemaal hadden gewild, dan waren ze niet werkzaam aan een onderwijsinstelling, maar op een accountantskantoor... @De Paus: De zogenaamde vernieuwingen in het onderwijs. Taal- en rekenlessen moeten vooral leuk zijn en niet meer het “domme” leerwerk van de -d’tjes en de -t’jes en hoofdrekenen is niet meer van deze tijd met al die apparaten op zak... Al lijkt men inmiddels wel van deze opvatting terug te komen en dat kinderen weer meer vaste dingen zuiver uit het hoofd moeten kunnen. En vroeger was de snelheid van publicatie veel langzamer dan nu. Tegenwoordig moet alles direct op het internet geplempt worden zonder nauwkeurige controle. Ik maak me daar zelf ook schuldig aan. Ik ga m’n verhalen op het moment zelf niet uitgebreid controleren voor ik hieronder op het knopje ‘Versturen’ druk. Maar als ik het soms teruglees, stomme fouten die er in staan... Ook de zogenaamde “moderne staartdelingen” snap ik niet of begrijp ik slechts met moeite. Generaties zijn opgegroeid met ‘delen vanaf links’ en zijn goed terechtgekomen, waarom moet het dan anders? Wie het weet, mag het zeggen... |
|
stora Oudgediende
WMRindex: 18.714 OTindex: 2.861
|
@EruYagami, ben jij blij dat we van de FAQ niet over spelfouten mogen praten Of het moet echt een leuke spelfout zijn. |
|