hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 14 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 155 156 157 [158] 159 160 161 225 226 227 228

blog

09-12-19 11:04:08
Khitchakut
@Mamsie: Onregelmatige buiging? Kwestie van de camera gekanteld of zoiets denk ik?

09-12-19 11:43:31
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.597
OTindex: 94.528
Kwestie van weerbarstig tabletje. Bruining moest er staan.

09-12-19 12:05:46
Khitchakut
@Mamsie: Ah, onregelmatige bruining dus? Nou, ook dat is w.s. de foto, in het echt is het een mooie bruine plak ;)

09-12-19 15:06:55
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.597
OTindex: 94.528
@Khitchakut: bewaar dan maar een stukkie voor me, ik kom d'r aan! :P

09-12-19 19:53:52
Khitchakut
@Mamsie: Doen we! :D

10-12-19 01:17:08
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.257
OTindex: 2.474
@Khitchakut: Ziet er erg lekker uit! Misschien zou je de Thai ook warm kunnen krijgen voor frikandellen of worstenbroodjes uit Nederland? De ene week Wan's pizza's, de andere week jouw frikandellen en worstenbroodjes? Iedere baht die je verdient is er eentje he? En je hebt misschien iets om de zelfverdedigingslessen te vervangen..

10-12-19 01:27:24
Khitchakut
@HoLaHu: Als ik 2 kilo frikandellen voor mijzelf maak, dat zijn er ongeveer 20, ben ik uren bezig! Het is echt veel werk om die dingen van scratch af te maken! Voor mezelf vind ik dat niet erg, ik vreet ze tenslotte zelf op, maar om er een paar batjes aan te verdienen? Neuh, als ik de tijd afzet tegen de winst verdien ik misschien 5 euro per uur, das echt niet de moeite. Nee, ik vreet ze lekker zelf op ;)

10-12-19 02:59:16
Khitchakut
De Brownies waren een succes! Binnen korte tijd waren ze uitverkocht :) Zo meteen gaan we naar het dorp om wat ingrediënten te kopen, ze gaat vandaag meer Brownies maken :D

10-12-19 17:26:33
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.240
OTindex: 53.401
Ik heb zojuist een beoordeling geschreven na aandringen van de verkoper, een bedrijf in parket-onderhoud.

"Ik heb een meter plakvilt gekocht en heel netjes stukjes op maat geknipt en onder de eetkamerstoelen geplakt. Dat zit goed.

Echter moet mij van het hart dat het brievenbuspakketje nét te groot was voor de brievenbus, waardoor de bezorger zich echter niet gewonnen gaf. Met grof geweld heeft hij het er in weten te proppen. Ik kreeg het er met veel moeite weer uit."

11-12-19 01:24:08
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.257
OTindex: 2.474
Als ze die pakketjes dan ook zo groot of klein maken dat ze door een doorsnee brievenbus passen! Je moet ze bezorgen, op het pakket staat waarschijnlijk ook nog: Brievenbuspakje.. Maar ze zijn net een centimeter te breed. De bewoner is niet thuis, want brievenbuspakje...
Het regent, het waait hard, je staat daar met je fiets en de rest van je post. Als je het pakje dan niet in die brievenbus krijgt is de enige optie dat je naar de retailer moet fietsen, de winkel dus waar jij je pakje naderhand zelf op kunt gaan halen. Dat is meestal best wel een eindje fietsen, dus je probeert het eerst bij de buren..Als die ook niet thuis zijn, ja...dan maar met wat geweld toch in die brievenbus gepropt..Ik snap jou, maar ik snap de bezorger óók! En jouw pakje is niet het enige, zo heb je er als bezorger misschien wel 5 of meer op een dag, zeker in deze periode van het jaar. We moeten als bezorger onze tijd kunnen verantwoorden en als het bezorgen lang tijd kost, door bijvoorbeeld naar een retailer te fietsen, dan krijgen we dat niet uitbetaald...Wat zou jij doen als bezorger??

Laatste edit 11-12-2019 01:29

11-12-19 07:48:34
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.575
OTindex: 7.907
Quote @HoLaHu:
dan krijgen we dat niet uitbetaald...
Nou, dat dus. :r

Laatste edit 11-12-2019 07:58

11-12-19 08:52:46
Khitchakut
Frikandellen waren op, heb een nieuwe batch gemaakt, als die op zijn ga ik weer proberen kroketten te maken.. Zullen wel weer uitvallen als bitterballen :P

11-12-19 09:33:17
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.575
OTindex: 7.907
@Khitchakut: Ook hartstikke lekker, toch? Dat vinden zelfs buitenlanders.

11-12-19 10:00:41
Khitchakut
@venzje: Ik weet het, maar ik ga toch weer proberen kroketten te maken :P Ooit zal 't me lukken!!

11-12-19 10:04:53
Khitchakut
Weet je nog dat gezeik dat ik heb met de RDW betreffende het inleveren van een goedgekeurde pasfoto? Morgen komt een vriend van Wan's zoon, een professioneel fotograaf, een paar pasfoto's knippen. Aan huis, wat een service hé? :D

Ik stuur de rauwe digitale data naar mijn zus die er dan in Nederland mee naar de fotozaak gaat om er pasfoto's van te laten maken.

Wat een gedoe allemaal zeg! 8O _ :P

Wordt vervolgt...

12-12-19 00:33:40
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.257
OTindex: 2.474
@Khitchakut: Wil je ook zelf kroketten maken? Dit is het recept voor de Kwekkeboomkroket. :)

Ingrediënten voor 15 st.
500 gr runderpoulet
2 laurierblaadjes
1 hele wortel
1 hele ui
0,5 ltr bouillon
60 gr boter
60 gr bloem
2 eieren
150 gr paneermeel
1 el melk
Snuf Nootmuskaat
Scheutje Worcestersaus
Handvol peterselie
Peper en zeezout

Maak een bouillon van het rundvlees, peterselie, laurier, 1 wortel, ui en een ltr water. Laat dit 3 uur trekken.
Het water verdampt dus er blijft een 0,5 ltr bouillon over. Laat die afkoelen. Neem de laurierblaadjes, wortel en de ui uit de bouillon.

Snij het vlees in stukjes van 1 x 1 cm.

Smelt de boter in de pan en voeg de bloem er bij. Dit heet een roux.

Laat het 3 minuten garen, totdat de roux zanderig aanvoelt en wit uitslaat.

Voeg al roerende de koude bouillon toe totdat er een gladde ragout ontstaat.

Spatel vervolgens het vlees en de peterselie erdoor en laat het 4 minuten zachtjes doorkoken.

Breng de ragout op smaak met peper en zout, nootmuskaat en een scheutje worcestersaus.

Schep de ragout in een bord en laat het minimaal 4 uur afkoelen.

Zet het paneermeel klaar in een bord en kluts de 2 eieren met de melk los in een ander bord.

kroketten maken

Maak een balletje van de ragout met een ijsschep en haal deze door de paneer.

Rol er dan een kroket van. En haal de kroket door het eimengsel.

Haal de kroket vervolgens nog eens door het paneermeel.

De kroketten moeten aan alle zijden goed bedekt zijn.

Laat de kroketten minimaal 2 uur opstijven in de koelkast.

Frituur de kroketten in 5 minuten goudbruin op 180 graden.

Smakelijk!! :)

Laatste edit 12-12-2019 00:35

12-12-19 02:51:02
Khitchakut
@HoLaHu: Dank je wel voor het recept lieverd, maar mijn Waterloo is de roux. Om de een of andere reden is het voor mij heel erg moeilijk om de roux precies de juiste compactheid te geven die nodig is om er stevige kroketten van te draaien, vandaar dat ik meestal uitkom op bitterballen :P

Hmmm.... Je maakt een bal die je door paneer haalt en daarna pas uitrolt tot kroket? Dat heb ik nog niet geprobeerd, ga ik volgende keer doen..

Overigens eet ik al jaren geen rundvlees meer maar dat maakt niet uit, dan maak ik gewoon kipkroketten ;)

Ik heb juist gisteren weer een batch frikandellen gemaakt dus voorlopig zit ik goed, maar zodra ik de kroketten ga maken ga ik jouw recept proberen! ok


12-12-19 03:58:41
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.623
OTindex: 28.417
@Khitchakut: Truc met de roux is wat mij betreft:
Neem boter, geen margarine en zéker geen halvarine of iets dergelijks: teveel water.
Boter laten smelten op een laag vuur. Duurt wat langer maar resultaat is beter. Laat de gesmolten boter absoluut niet bruin worden. Luistert nauw.
Bloem toevoegen. Goed roeren op spaarbrander met vlamverdeler: Niet te heet laten worden. Om te roeren gebruik ik een vork, in een garde blijft teveel materiaal zitten zodat je niet goed kunt mengen. Als je geen spaarbrander en/of vlamverdeler hebt, van het vuur af. Je kunt later voorzichtig weer opwarmen.
Is het resultaat te dik: beetje water toevoegen, te dun: beetje meel toevoegen. Vooral vloeistof toevoegen luistert nauw, je neemt gauw teveel.
In dit geval: kroketten of bitterballen, beter ietsje te droog dan te nat.
Voor een saus: beter wat dunner.

Is het een paar keer gelukt dan krijg je gevoel voor de hoeveelheden. Hangt ook af van de bloem die je gebruikt. De ene bloem is de andere niet.
Als je de slag eenmaal te pakken hebt snap je niet waarom het voorheen niet lukte.

Succes!

12-12-19 05:27:47
Khitchakut
@Emmo: Bedankt voor de info! ok Zal je advies ter harte nemen en het resultaat hier t.z.t. posten ;)

Laatste edit 12-12-2019 05:28

12-12-19 23:04:22
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.257
OTindex: 2.474
@Khitchakut: Ik neem met een roux ook altijd iets meer bloem dan boter. Meestal staat er in het recept dezelfde hoeveelheid van beiden aangegeven, ik hou dat wel aan voor een ragout die je bijvoorbeeld maakt voor over rijst of in pasteibakjes. Om bitterballen of kroketten te maken neem ik wat meer bloem. Ik weeg dat niet af, meer op gevoel. Net zoals Emmo zegt: You'll get the hang of it! :P
Succes!

13-12-19 00:42:21
Khitchakut
@HoLaHu: Ook deze tip neem ik mee! Dat moet goed komen een volgende keer ;)

13-12-19 01:01:28
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.257
OTindex: 2.474
@Khitchakut: Je maakt de lekkerste kroketten ooit! :D

Ik kreeg ooit een tip, waar ik nou in een keer weer aan dacht, misschien dat die helpt..Zolang je aan het roeren bent, kun je zien of je meer bloem moet gebruiken. Zolang de massa glanst, wordt hij niet stevig genoeg. Voeg bloem toe, met kleine beetjes, totdat de massa niet meer glanst.
Overigens: Emmo gebruikt een vork om te roeren, ik gebruik een houten lepel. Inderdaad geen garde, want daar blijft te veel in hangen. Maar dat is net wat je zelf het prettigst vind..:)

Laatste edit 13-12-2019 01:08

13-12-19 01:46:48
Khitchakut
@HoLaHu: Ik hoop maar dat ik alle tips kan onthouden! 8O

Zo gezegd, ik heb nog frikandellen in de vriezer die w.s. tegen het eind van de maand krantenjongen zijn, dat is voor mij het sein om aan de kroketten te gaan werken ok

13-12-19 10:57:02
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.575
OTindex: 7.907
Quote @Khitchakut:
@HoLaHu: Ik hoop maar dat ik alle tips kan onthouden! 8O
Dat hoeft niet, want je kunt ze hier altijd teruglezen.  ;)

13-12-19 22:44:54
Khitchakut
Vandaag 8 jaar geleden was je het leven moe.. Weg, maar niet vergeten..

afbeelding

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 155 156 157 [158] 159 160 161 225 226 227 228

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven