hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

[1] 2

RPGs: verloedering of verbetering?

25-03-09 12:25:16
No_u
Senior lid

WMRindex: 348
OTindex: 477
Ik weet niet of er echte RPG (roleplaying game) fans hier zijn, maar ik ben er zeker een.

Ik dacht dat dit wel een aardige discussie zou zijn. RPG's lijken 'hot' te zijn in de game-wereld. Zelf denk ik echter dat de echte RPG's niet meer te vinden zijn.

De laatste tijd lijkt RPG alleen maar level-up, character adjustment, skills en good/evil te betekenen. In mijn ogen hoort een goede RPG een mooi verhaal te zijn, waarin jouw character echt een eigen rol speelt. De verhalen van de nieuwere RPG's zijn echter erg oppervlakkig, oncreatief en jouw rol is gereduceerd van een personage met eigen karakter tot een simpele good/evil. Ik neem Fallout 3 en Fable 2 als voorbeeld, maar het gaat om veel meer games. Ook bijvoorbeeld Neverwinter Nights 2, als je die vergelijkt met oudere games van dezelfde ontwikkelaar, zoals de Star Wars: Knights of the Old Republic of Baldur's Gate series. Een positief gevolg hiervan is wel, dat de genoemde systemen van skills en character adjustment veel uitgebreider zijn geworden. Maar naar mijn mening weegt dit niet op tegen de negatieve kanten.

Daarnaast wordt de term RPG ook misbruikt in mijn ogen; ontwikkelaars kennen de betekenis er niet van, lijkt wel. Neem bijvoorbeeld World of Warcraft. Het wordt verkocht als RPG, maar jouw character speelt geen enkele diepgaande rol in het verhaal. Je kunt een ongelooflijk doortrapt slechte undead spelen, die dan toch 10 zwijnenstaarten voor een jonge, naieve trol gaat zoeken, omdat dat experience geeft. Er is 0 interactiviteit met NPCs en je kunt geen cruciale beslissingen nemen. Er zijn wel 3 of 4 roleplay servers, maar zelfs daar is het echte roleplaying zeer beperkt. Ik zou dit spel definieren als 'Hack & Slash adventure game (met roleplay mogelijkheden)'Wat vinden jullie: zijn de RPG's van nu nog echte RPGs? En wat verstaan jullie onder RPG?

25-03-09 17:47:49
nietmeer
Ik ben meer thuis in de Real-Time en Turn-Based Strategy :ja
(Spellen als Empire Earth 1, 2, 3, Heroes of Might and Magic 3, 4, 5, maar ook LotR - Battle for Middle Earth en zo ;))

Ik speel verder geen RPG, want meestal zijn die spellen online en daar interesseer ik mij niet voor.
In mijn spelarsenaal (A) is geen RPG te vinden ;), dus ik kan er verder niet veel over meepraten.

26-03-09 10:31:08
No_u
Senior lid

Quote Vailan:
Ik ben meer thuis in de Real-Time en Turn-Based Strategy :ja
(Spellen als Empire Earth 1, 2, 3, Heroes of Might and Magic 3, 4, 5, maar ook LotR - Battle for Middle Earth en zo ;))

Ik speel verder geen RPG, want meestal zijn die spellen online en daar interesseer ik mij niet voor.
In mijn spelarsenaal (A) is geen RPG te vinden ;), dus ik kan er verder niet veel over meepraten.

Heroes of Might & Magic ... haha de eerste speelde ik al toen ik nog klein was. De serie blijft leuk!
Hehe in mijn uitgebreide (A) games arsenaal zitten spellen van bijna elk genre, maar veruit de meeste RPGs

Ja, online spellen, ik heb het een paar jaar geprobeerd. Het is crappy tot in de uitersten. De idiootheid van de mensen daar is verbazingwekkend.
Voor degenen die online willen uitproberen, zou ik EVE online adviseren. Ik heb World of Warcraft, Warhammer, Age of Conan en nog enkele minder bekende spellen geprobeerd. In al deze spellen moet je op een end samen spelen met mensen, maar bijna alle mensen die je er tegenkomt zijn simpelweg verschrikkelijk antisociaal en egoistisch. Alleen de community van EVE online is in mijn ogen veel beter dan de rest.
Maar een betere oplossing is een Hamachi netwerk met vrienden / bekenden maken.

26-03-09 11:17:57
Madarian
Oudgediende

WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Ik vrees dat ik je gelijk moet geven. Er zijn inderdaad vrij weinig RPG spellen met een goed verhaal waar je meerdere keuzes kunt maken wat het eind beïnvloed.

Echter dat stukje waar je het over hebt, ("Je kunt een ongelooflijk doortrapt slechte undead spelen, die dan toch 10 zwijnenstaarten voor een jonge, naieve trol gaat zoeken, omdat dat experience geeft." ) Wat belet iemand om eerst flink 'evil' te spelen, en daarna een 'good guy' te worden?8)

Op zich vind ik de Spellforce serie (RPG en strategie spel gecombineerd) wel een leuk om te doen. Er zit een apart verhaal in, maar helaas is het alleen maar doen wat er staat. Zo goed als geen eigen keuzes maken...

"Je wilt een draak redden van een vrouw? Moet dat niet andersom?"

26-03-09 13:00:08
No_u
Senior lid

Quote Madarian:

"Je wilt een draak redden van een vrouw? Moet dat niet andersom?"

Ligt eraan wat voor vrouw het is...

26-03-09 17:30:13
Preddie
Senior lid

WMRindex: 118
OTindex: 1.649
WoW is het beste MMORPG ooit gemaakt :P

26-03-09 18:48:48
nietmeer
Quote cola-freak:

check EVE-Online eens.. verslaat WoW met gemak qua graphics, aantal spelers op 1 server ( WoW gebruikt aparte ) en qua diepgang is WoW niet eens de moeite waard, en EVE-Online is het wel :P

26-03-09 20:02:00
Preddie
Senior lid

Nah, WoW is en blijft beter :P

26-03-09 20:10:21
nietmeer
jaja, zeker vanwege het weinig diepgang hebbende hak en slash gedoe, waarmee echte no-lifers vlug een voordeel hebben op de gewone speler. Bij EVE Online is dat niet zo :P

26-03-09 20:12:09
nietmeer
Quote cola-freak:

En ook de meest verslavende (A)

26-03-09 20:14:15
No_u
Senior lid

Het verschil tussen de WoW speler: 'U suxxxx n00b' en de EVE speler: doordachter, komt met argumenten, wordt hier meteen duidelijk.

26-03-09 20:17:03
nietmeer
Quote No_u:
Het verschil tussen de WoW speler: 'U suxxxx n00b' en de EVE speler: doordachter, komt met argumenten, wordt hier meteen duidelijk.

lol _O_ epic win :P

26-03-09 20:53:22
Preddie
Senior lid

Quote No_u:

ik moet toegeven, zo zit ik wel ongeveer achter mn pc, ik ben echt continu pissig door sommige mensen :P

27-03-09 08:20:01
Cur10s1ty
Senior lid

WMRindex: 159
OTindex: 40
Eve online, om me er ook maar een beetje mee te bemoeien is een andere klasse dan World of Warcraft. Hoe wil je 2 verschillende games, met verschillende mechanics met elkaar vergelijken. Het is het oude probleem van appel en peer. "die van mij is rood." gevolgd door "maar die van mij is dat niet"

Met wow heb je inderdaad dat "huh, jij speelt wow... NO-LIFE!!!" of "U suxxxx newb", gezegd door een persoontje van een jaar of acht. gedoe, maar Eve heeft dan weer dat ridicule systeem van veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel skills die je kan kiezen.

Ik denk dat elk van de 2 zijn goede, betere, vreselijke en belachelijke kanten heb. Of is Eve Online zo ontzettend perfect?

(PS. Ik speel ook wow, maar ben open-minded naar andere MMORPG's, zoals Maplestory :D, Eve, enz.)

{PPS. Wow begint me uit me neus te komen -_-)

27-03-09 09:38:47
No_u
Senior lid

De discussie ging over RPGs over het algemeen (zie 1e post), maar vanaf deze post
Quote cola-freak:

ging iedereen verder over wow. Maar om de wow-eve discussie af te sluiten: EVE is vanwege het enorm uitgebreide systeem en de erg tactische gevechten meer voor mensen die plannen of strategieen uitdenken. Over het algemeen denken deze mensen veel beter na voordat ze iets doen of zeggen. Op WoW MOET je een bepaald protocol volgen tegen een bepaalde baas, anders wordt je groep uitgeroeid. Dit is meer voor 'doeners'. Over het algemeen zijn deze mensen impulsiever. Voordat iemand mijn zinnen gaat verdraaien tot 'oh, dus ik speel wow dus ik ben dom?' Nee. Dat zeg ik niet. Ik zeg dat uit mijn ervaring (2 jaar wow 2 jaar eve), WoW spelers meer practisch ingesteld zijn en EVE spelers meer plannend. Voor mij de reden dat ik gestopt ben met WoW en overgegaan ben op EVE. Verder wordt WoW constant aangepast door het eeuwige gezeur van de community en door het gevechtssysteem en de impulsiviteit van de meeste mensen daar, zit iedereen vol met vooroordelen. Ik speelde een feral druid en een affliction warlock en juist deze 2 classes waren het meest bevooroordeeld als nutteloos/slecht.

Het is verder niet echt relevant welke het beste is, zolang je maar plezier hebt in het spelen, hetgeen het doel is van games :)

Ok, nu weer terug naar waar de discussie eigenlijk over ging.

27-03-09 09:50:39
ladekast
Oudgediende

WMRindex: 1.797
OTindex: 75.671
Ik heb jarenland WoW gespeeld, te intensief.
Had geen tijd meer voor de andere dingen in het leven wat me veel gekost heeft.

Verder heel veel Planetarion gespeeld op een heel hoog niveau. Gesmst worden als je om 3 uur s'nachts werd aangevallen en andere wakker maken en strategie verzinnen en tegenaanvallen.

Dune2000 heb ik megaveel online gespeeld, 4 maanden in de top 5 van de wereld gestaan, te bizar.

Doe nu niks meer want het heeft me teveel van me leven kost, had het achteraf aan betere dingen kunnen besteden

27-03-09 15:28:14
lentebriesje
Erelid

WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
wie kent freelancer nog?

vond het eigenlijk wel geinig game :P

als je had gekozen om bad ass te worden dan stond je voor eeuwig rood getarged volgens mij :P maar het was toch het meer hak en slice werk :P geld verdienen en upgraden :P

nouja :) ik heb plezier gehad met mijn rhino gunship (a) die tijd ligt achter me :P

als je er na een tijdje weer mee begint te spelen heb k altijd een idee van "hoe heb ik dit zo leuk kunnen vinden" :P

--

btw, WoW is een uberslechte game :P dat gaat nergens over.. eerste lvl up gaan gaat haast nog even snel als laatste lvl up gaan (a) (heb ik gehoord)

silkroad daarin tegen ben je met het laatste lvl minimaal 3 weken 24/7 bezig... daarom zijn er ook zoveel botters :P

ik ben gekapt met MMPORGs :) meestal draaien ze zichzelf op de een of andere manier de nek om, te veel bots, inlog te traag, slechte graphs, of te hoge graphs, slechte game play etc. etc.

geen verloedering, of verbetering, slechts verandering :)

27-03-09 20:24:11
Mmore
Administrator

WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Dat WoW geen echte RPG *meer* is heeft meer te maken met de spelers dan de game zelf. Ik geloof dat er ook bepaalde servers zijn die alleen toegangkelijk zijn voor mensen die echt een roll-play willen spelen.

Anyway, het zal nog wel even duren voordat een RPG-game offline een echte RPG-feeling kan geven.

Online is toch wel de toekomst, maar er zijn *te* weinig mensen die echt in hun rol opgaan als ze spelen en dat verpest die games dan weer :P

28-03-09 10:14:20
Cur10s1ty
Senior lid

WMRindex: 159
OTindex: 40
Een echte RPG is moeilijk te vinden deze tijd, om maar terug te komen op de 1e paar posts. Veel van de RPG's die nu uitkomen zijn veel te makkelijk, en ingesteld op de casual-gamer in plaats van de hard-core player. Dit fenomeen is gewoon het resultaat van veel mensen die 'soms' een spelletje willen spelen, en toch dezelfde experience willen hebben. Veel van de nieuwe RPG's zijn inderdaad vrij bagger, geen verhaal, geen diepgang, en alles zoals andere het ook hebben, om mee te liften op het succes van anderen. Als dat nou verandert wordt..(moeilijke gameplay, diepgaand en logisch verhaal), gewoon iets voor de Die-Hard fans van RPG's, dan kunnen we hopelijk weer spreken van een 'echte' RPG.

PS. Misschien is het hele genre aan het door-evalueren in allerlei onder-genres (MMO, Hack & Slash enz.)
maar dat lijkt me onwaarschijnlijk :P

28-03-09 10:40:41
lentebriesje
Erelid

WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
wat ik heb begrepen uit een boek wat k laatst heb gelezen waren die eerste RPG's misschien wel met echte karakters en shit,

maar de keerzijde, mensen gingen zover op in hun RPG's dat hun personage overging naar RL..

boek ging over 4 knakkers die in een RPG de 4 ruiters van de apocalyps speelden, en 1 speler kon niet langer feiten van fictie scheiden en begon mensen te vermoorden in RL, reed hij rond in een taxi en dobbelde hij of ze mochten blijven leven of niet *8

boek was echt heel ingenieus geschreven, weet alleen niet of die eerste RPG's dan ook zo waren :P misschien moeten we maar blij zijn met de oppervlakkigheid :P

28-03-09 15:05:19
de Mexicaan
Oudgediende

WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Die RPGs trekken me helemaal niet. Geef mij maar gewoon RL, ik vind dat ridder-, undead- en elfjesgedoe voor kleine kinderen.
Get a life. :P

28-03-09 16:34:31
No_u
Senior lid

Quote de Mexicaan:
Die RPGs trekken me helemaal niet. Geef mij maar gewoon RL, ik vind dat ridder-, undead- en elfjesgedoe voor kleine kinderen.
Get a life. :P

hé, hobby is hobby. Ik heb trouwens een leven :P
Kleine kinderen? Nee. Als je je in de Keltische mythologie / middeleeuwen verdiept, zul je zien dat dit niet bepaald stof is voor kleine kinderen.
Ik vergelijk een leuke RPG spelen altijd met een goed boek lezen.

29-03-09 08:37:18
de Mexicaan
Oudgediende

WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
@No_u: Ach, ieder zijn meug.

29-03-09 12:19:37
ivar13
Junior lid

WMRindex: 13
OTindex: 4
Wnplts: Knegsel
Het probleem met RP in WoW is dat het vooral 'tavern-RP' is, en geen rp dat echt invloed heeft. Er zijn echter wel ondernemingen met meer diepgang, zoals (toen ik het nog speelde) Gryphonheart. Hoe het op het moment is weet ik echter niet.

Quote No_u:

Dit ligt er maar net aan op welke realm je zit. Op Darkmoon Faire kwam leetspeak bijna niet voor, aangezien er een strenge RP-community was. Er waren ook vaak discusies, met toch altijd goede argumenten, zonder drogredenen. Van EVE zou ik het dan weer niet weten.

29-03-09 17:46:51
Nostalgie
Senior lid

WMRindex: 245
OTindex: 456
Ik heb best veel RPG's geprobeerd maar stuk voor stuk worden ze na een tijd ontzettend saai en doelloos..
Enkelt maar lvl'en.. en dan? nog een keer lvl'en? Leuk!
Er is dus niks anders te bereiken met lvl'en dan opnieuw een level te stijgen...

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven