Ook ik heb het geluk gehad om op meerdere systemen te kunnen werken.
Allereerst: Er is altijd wel iemand die zijn systeem beter vind dan het andere, terwijl het feitelijk meestal neer komt op "wat je het meest gewend bent werk je het snelst/best mee". Voor de een is dat de Mac, de ander Vista, de ander Linux in welke smaak dan ook, of BSD/BEOS/DG-UX/noemmaarop.
Mac OS-X is zeker goed, maar zeer zeker niet oncrashbaar, zoals we in de drukkerij hebben mogen ervaren.
Windows 2000/XP/Vista is voor het overgrote deel stabiel te noemen, maar iedereen kent wel horrorverhalen van gecrashte computers en verloren data door bevroren computers etc. Maar dan nog, over de miljoenen pc's wereldwijd verspreid is het niet meer dan logisch dat er een percentage plat gaat.
Ik zou wel eens een onderzoek met cijfers willen zien hoeveel % van de computers waar ook serieus op gewerkt word (en ik weet heus wel dat dat arbitrair is) crashen in dagelijkse omgevingen. Ik denk dat het in de praktijk best mee zal vallen.
Gamers lopen meer kans op crashes. Ze persen het maximum uit hun apparaten, en af en toe net iets teveel. Spellenmakers zijn ook altijd bezig met de laatste hardware en software mogelijkheden uit te buiten (en gelijk hebben ze) wat dus ook betekent dat er technologie word gebruikt die niet altijd door en door getest is. Het lab is nu eenmaal niet de huiskamer.
|