hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

[1] 2

Video kaart en/of geluidskaart

08-10-07 17:51:44
Sto
Oudgediende

WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
Waar moet je bij deze dingen opletten?
Wat is/zijn goede en aanraders?

bvd

S super
T technische
O onbenul

08-10-07 18:06:59
pietjevlip
Oudgediende

WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Ik weet niet wat je eisen zijn op geluidsniveau... voor de meeste thuisgebruikers volstaat een hedendaags onboard-5.1 of meer... van videokaart kan ik je maar 1 ding zeggen: informeer ernaar, dat verandert met de dag. hoger is altijd beter, maar door verschillende merken wordt het vakk verwarrend.

08-10-07 18:44:31
pfft
Erelid

WMRindex: 647
OTindex: 1.017
Videokaart : www.tomshardware.com kun je graphicscharts zien, om te kijken welke kaart een beetje snel is. Verder moet je kijken welke aansluiting je op je moederbord hebt (PCI-E of AGP)

Je hebt ook nog DX10 en DX9 en DX10 is dan de nieuwe generatie en als je dus een videokaart met DX10 koopt gaat deze waarschijnlijk langer mee omdat ie DX10 heeft

Je videokaart kan lomp veel geld gaan kosten, maar als je niet gamet voldoet een redelijk simpele kaart zoals een Ati radeon 2600XT die met UVD heel goed HD-beelden kan afspelen. Als je wel gamet had ik maar een hele dure videokaart gekocht, omdat de goedkope Videokaarten eigenlijk in DX10 games niet genoeg beelden per seconde kunnen voortbrengen.Geluidskaart:
Het enige dat ik je kan zeggen, is dat de creative SCI-Fi geluidskaarten wel goed zijn, en als jij je 5.1 surroundset erop wil aansluiten moet je ff kijken of ie dat ondersteunt. E nog een ding: Koop geen Trust, dat is troep

08-10-07 19:28:57
Andreesie
Oudgediende

WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
en als je hier kijkt..
en mijn presentatie over videokaarten waar je niks aan hebt, want die gaat over de werking van een videokaart, bekijkt.:D
die wil ik wel opsturen;)

08-10-07 21:29:29
nietmeer
je moet letten op wat je nodig heb..

dus de vraag is wat doe je met de computer?

beetje internet msn af en toe een filmpje.. geen nieuwe games
dan zijn alle dingen die onboard zitten goed genoeg

zo niet dan mag je het wat verder uitleggen wat je eisen zijn ;)

09-10-07 08:09:05
Sto
Oudgediende

dit is mijn geluidskaart:
intel 82801GB ICH 7 high defenition audio controller
volgensmij is het een simpel onboard ding of vergis ik mij hierin?

09-10-07 11:07:45
stormzoeker
Erelid

WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Ligt er maar net aan wat je met de computer wilt doen. Als je de computer alleen gebruikt voor wat brieven tikken, browsen en messenger dan kun je het simpel en goedkoop houden. Dan voldoet bijna iedere video- en geluidskaart. En zelfs zo af en toe een spelletje spelen lukt er dan ook nog wel mee ;)

09-10-07 12:27:24
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Ik heb zelf 'n Club3D Geforce 7600GS onder de motorkap... Het is geen snelheidsmonster, maar af en toe 'n spelletje kan hij prima aan (Compiz Fusion, 3d-desktopeffecten, draait er ook moeiteloos op). Voor m'n geluidskaart moet ik even spieken:

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)

Prima ding ;)

09-10-07 14:01:56
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Starte mijn server een keer en bemerkte
dat er waarschijnlijk een audio optie is.. kijk nog eens goed - jep, connectortjes.. dus ik

server# kldload snd_driver

en hup, een crystalletje erbij..

09-10-07 15:50:30
Sto
Oudgediende

NVIDA GeForce 7300 Le

die video kaart van mij is wwel ok maar die geluids kaart intel 82801GB ICH 7 high defenition audio controller
is die slecht? Want ik wil een fatsoendelijke voor spellen want soms kan ik lagge door het geluid omdat mijn soundkaart slecht is

09-10-07 15:59:08
stormzoeker
Erelid

WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
@Sto
Vergeet dan ook niet om een goede kwaliteit speakers aan de pc te hangen :P?

09-10-07 16:53:54
Mmore
Administrator

WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Ik moet een nieuwe gaan aanschaffen :P Ik zit nu met een ATI Radeon 9800, 128MB. Hij draait prima (ik speel wel altijd low, maar dat boeit me niet echt).

Maar helaas: Hij ondersteunt Pixel Shader 3.0 niet en eigenlijk wil ik ook wel DX10 als ik een nieuwe computer koop (A)

Als je wilt gamen kan je ook kiezen voor een USB-headset (5.1 surround, daarmee heb je een streepje voor op iedereen die zonder speelt) of anders gewoon een goedkope geluidskaart. Als je gewoon een computer winkel binnen loopt kunnen zij jou daar wel mee helpen, ze zijn niet zo duur geloof ik.

09-10-07 17:28:26
pietjevlip
Oudgediende

nu: ATI Radeon X600 256MB
volgende week: Nvidia Geforce 8600GT 1GB:jeej

@Sto: onboard geluid zegt helemaal niets... Ik heb rampkaarten onboard gezien, en 7.1 HD-onboard... het enige nadeel is dat vervangen wat lastiger wordt, maar zolang je beweert een S.T.O. te zijn, moet je je daar niet druk overmaken...

videokaart: afhankelijk van wat je ermee van plan bent, als je wilt gamen heb je een stuk meer nodig, dan is het zo: hoe hoger het nummer, hoe beter, maar alleen binnen hetzelfde merk... als je tussen verschillende merken twijfelt, wordt het lastiger... op dit moment wordt er vanuit gegaan dat ATI iets zwakker is dan Nvidia, maar dat geldt alleen voor "gelijkwaardige" modellen, en dan nog is het iets dat morgen weer anders kan liggen... dus nogmaals: wat doe je ermee, of wat ben je ermee van plan?

09-10-07 21:05:24
nietmeer
Quote Mmore:
Als je wilt gamen kan je ook kiezen voor een USB-headset (5.1 surround, daarmee heb je een streepje voor op iedereen die zonder speelt) of anders gewoon een goedkope geluidskaart. Als je gewoon een computer winkel binnen loopt kunnen zij jou daar wel mee helpen, ze zijn niet zo duur geloof ik.

ehm.. volges mij was USB juist een tikkie langsamer dan gewoon een geluidskaart en met zo'n normale kabel aansluite..
en duurder ook..

Quote pietjevlip:

zonde van je geld om voor 1GB te gaan.. geen enkele game heb zoiets nodig en de snelheids winst is minimaal
ik heb een 8800 GTS en heb met moeite de 320 MB versie kunne vinden (alles was toen overal uitverkocht)
k draai alles op het hoogste van het hoogste met 8x AA en op 1680x1050
zonder lagg..

tegen de tijd dat je 1 GB nodig gaat hebben zijn we alweer 3 of 4 series videokaarten verder die dan zoiezo met alles 100x sneller zijn :P

Quote pietjevlip:
@Sto: onboard geluid zegt helemaal niets... Ik heb rampkaarten onboard gezien, en 7.1 HD-onboard... het enige nadeel is dat vervangen wat lastiger wordt, maar zolang je beweert een S.T.O. te zijn, moet je je daar niet druk overmaken...

vervangen is juist totaal niet moeilijk.. een geluidskaart in je pc knalle en je kabeltje daarop aansluiten en hoppa klaar
makkelijker zelfs als wanneer je al een losse geluidskaart had.. dan zou je die er eerst uit moeten halen :P

het enige nadeel van onboard kaartjes vind ik dat ze je CPU gebruiken en losse kaartjes hebben hun eigen chip
losse geluidskaart (al is het een scrap ding van 5 euries) kan dus al een redelijke snelheids boost geven in games ;)

09-10-07 21:20:33
pietjevlip
Oudgediende

Quote Nizzle:
Quote pietjevlip:

zonde van je geld om voor 1GB te gaan.. geen enkele game heb zoiets nodig en de snelheids winst is minimaal
ik heb een 8800 GTS en heb met moeite de 320 MB versie kunne vinden (alles was toen overal uitverkocht)
zonder lagg..

correctie: 1024MB is inclusief de kracht die deze eventueel nog extra van mn RAM kan aftrekken... Er zit ook nog een AGEIA PPU bij...

Quote Nizzle:
vervangen is juist totaal niet moeilijk...

uhm... oops, bedoelde het ongeveer andersom... foutje moet kunnen...

09-10-07 22:45:18
nietmeer
Quote pietjevlip:
Quote Nizzle:
Quote pietjevlip:

zonder lagg..

correctie: 1024MB is inclusief de kracht die deze eventueel nog extra van mn RAM kan aftrekken... Er zit ook nog een AGEIA PPU bij...

geen id wat een AGEIA PPU mag wezen :P
en dat van je eigen RAM laten gebruiken door vid card is best wel langsaam :nee
niet geschikt voor gamen :nee

09-10-07 22:47:50
Ikke
Oudgediende

S
Physics Processing Unit... Zo'n dingetje dat dus natuurkundige berekeningen doet :P

09-10-07 22:48:22
Mmore
Administrator

Quote Nizzle:
ehm.. volges mij was USB juist een tikkie langsamer dan gewoon een geluidskaart en met zo'n normale kabel aansluite..
en duurder ook..
Ik speel momenteel met de Medusa Speedlink 5.1 Gamer Edition (USB) en die is echt niet langzaam ;) Als er een spelt valt zou je die nog kunnen horen. Grootste voordeel is dat je geen geluidskaart hoeft te kopen ;)

09-10-07 22:50:05
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Mmore:
Ik moet een nieuwe gaan aanschaffen :P Ik zit nu met een ATI Radeon 9800, 128MB. Hij draait prima (ik speel wel altijd low, maar dat boeit me niet echt).

Maar helaas: Hij ondersteunt Pixel Shader 3.0 niet en eigenlijk wil ik ook wel DX10 als ik een nieuwe computer koop (A)

Ik heb nog een ATi All in wonder kaart liggen - interesse?

09-10-07 22:52:10
Mmore
Administrator

Nah ik heb er al eentje op 't oog :) Zijn niet zo duur meer tegenwoordig.
Ben van plan een hele nieuwe computer aan te schaffen, eigenlijk. Maarja.. €€€ :(
Ik ben de enigste die nog gamed met een 9800 + AMD 64+ ~ 2.4Ghz (single core) :P

09-10-07 22:52:44
pietjevlip
Oudgediende

@Ikke: _O_goed op de hoogte_O_... dat ding dat Havok naar de gameboy gaat verbannen... middleware is voor halve oplossingen:ja

@wie niet weet: Klik
@Mmore: een goeie PC hoeft niet duur te zijn... met custom built ben je tegenwoordig duurder uit dan met prefabs...

09-10-07 22:53:44
Ikke
Oudgediende

S
@Mmore: als je mij 'n paar pieken sponsort voor 'n fatsoenlijke quad-core mag je mijn Core2Duo wel voor niks hebbben :P

09-10-07 22:53:55
Mmore
Administrator

De software van Ageia werd toen der tijd bij Joint Task Force op m'n PC geinstalleerd..
Waard om aan te schaffen?

09-10-07 22:54:22
Mmore
Administrator

Quote Ikke:
@Mmore: als je mij 'n paar pieken sponsort voor 'n fatsoenlijke quad-core mag je mijn Core2Duo wel voor niks hebbben :P
Een paar pieken moet wel lukken (A)

09-10-07 22:54:53
pietjevlip
Oudgediende

@Mmore: de software kan alleen niet zoveel... de lijst met games die de hardware ondersteund wordt steeds groter...

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven