Vista en DOS |
WillemStyle Erelid WMRindex: 1.123 OTindex: 11 Wnplts: Amersfoort T S |
ff n vraagje:
Ik wil graag mijn computer met windows vista home basic laten dual-booten met ms-DOS. ik heb een aantal dingen geprobeert, maar DOS wil niet starten. Heeft iemand een oplossing hiervoor? instructies hoe ik dat zou moeten doen?
mijn DOS schijf is schijf E, geformatteerd op FAT 512mb, en ik probeer te starten van een autoexec.bat.
de reden hiervoor is dat ik oude games wil kunnen spelen.
DOS emulator heb ik al geprobeerd (DOSbox), maar bij sommige spellen bugt ie hard.
Het liefst heb ik dus dat mijn computer zoals mijn ouder computer vanaf het begin boot in DOS, zodat ik vanuit dos kan werken. |
|
Tovernaar
|
Ik begrijp wat je bedoelt. Normaal gesproken moet dit helemaal geen probleem zijn. Heb je een dualboot menu? Die naar Vista (optie 1) en Dos (optie 2) verwijst? Ik denk dat je het beste een third party bootmenu kunt creëren. En je het vista bootmenu uitzet. Alhoewel dit geen probleem moet zijn eigenlijk. Alleen moet je dan weten hoe het bootmenu van vista werkt. |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Als je wil dualbooten moet je computer weten dat er twee besturingssystemen zijn waar je uit kunt kiezen. Vista's bootloader ziet standaard alleen Vista, dus je hebt twee opties: of je past Vista's bootloaders zo aan dat die DOS ook ziet of je installeert een andere bootloader. Een andere bootloader die veel verschillende besturingssystemen ondersteunt is Gnu Grub. |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Of je knikkert Vista er vanaf.. Waarom heb je die slurper ook nodig? |
|
Tovernaar
|
Quote heraux: Of je knikkert Vista er vanaf.. Waarom heb je die slurper ook nodig? Omdat je een betere tekstverwerker op vista kunt draaien kan 1 van de redenen zijn. |
|
stormzoeker Erelid
WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
Wordstar en Wordperfect zijn prima tekstverwerkers en hebben geen Vista nodig om een mooi velletje tekst uit te printen Zelfs een ouderwetse typemachine doet het prima (al is dat geen tekstverwerker, omdat je er geen tekst mee kunt manipuleren) |
|
Tovernaar
|
Jow, prima tekstverwerkers.. Ik denk dat je beter terug naar de oertijd kunt gaan. Vista heeft natuurlijk veel meer functionaliteit. Betere compatibiliteit qua printers, email etc. Je begrijpt natuurlijk dat word enkel een voorbeeld was.. |
|
Drafoon Senior lid
WMRindex: 821 OTindex: 7
|
Quote Tovernaar: Jow, prima tekstverwerkers.. Ik denk dat je beter terug naar de oertijd kunt gaan. Vista heeft natuurlijk veel meer functionaliteit. Betere compatibiliteit qua printers, email etc. Je begrijpt natuurlijk dat word enkel een voorbeeld was.. vista is slecht incompatible met alles |
|
Kpuc Oudgediende
WMRindex: 7.557 OTindex: 38.305 S |
De beste tip is die van Heraux. Knikker Viesta er lekker af, ga terug naar XP of nog wat vroeger MS-spul en dan een dualboot maken. En ja, Vista is net als toveren, incompatible en zwaar irritant. |
|
stormzoeker Erelid
|
Als het aan Vista ligt dan mag ik 2 nieuwe printers, een nieuwe scanner en een andere camera gaan aanschaffen. Alle genoemde apparatuur nog in prima staat , alleen willen de leveranciers er geen drivers voor maken (niet echt de 'fout' van microsoft, maar toch iets om mee te nemen in de overweging). Verder ben ik niet van plan om in de buidel te gaan tasten om een nieuwe videokaart en extra geheugen aan te schaffen om van al die 'mooie' en 'makkelijke' recources slurpende zaken gebruik te maken. En om nou een besturingssysteem aan te schaffen dat werkt op mijn computer, maar functioneel niet boven het nivo van XP of Kubuntu uitkomt...... Hoezo betere compatibiliteit met e-mail? Daar bestaan al jaren standaarden voor. En die hebben niets te maken met Vista. Tenzij MS weer eens een eigen standaard heeft uitgevonden en dat zou een reden te meer zijn om vooral niet over te stappen |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Quote Tovernaar: Vista heeft natuurlijk veel meer functionaliteit. Waarom zou ik met 'n ferrari naar de Albert Heijn gaan als ik daar ook met een Fiat Panda kan komen? Veel features zijn heel mooi voor degenen die ze nodig hebben en weten wat ze ermee moeten maar een groot gedeelte van de mensen die ik ken zou aan wordpad meer dan genoeg hebben... |
|
heraux Oudgediende
Quote Tovernaar: Quote heraux: Of je knikkert Vista er vanaf.. Waarom heb je die slurper ook nodig? Omdat je een betere tekstverwerker op vista kunt draaien kan 1 van de redenen zijn. Heb je al eens met Wordpad een CV geschreven - vertel me welke functies jij hebt gemist? Je kunt zelfs een CV typen met Edlin Opdracht voor de PC fanatisten: Edlin Een slecht beschreven krachtpatser |
|
heraux Oudgediende
Ik wil best eens weten wat er gebeurt als ik iets anders dan Vista op een Vista voorgemodderde machine ga zetten. Bijvoorbeeld Linux of Windows 2000 ** of Windows XP * Windows 2000 is geen goede tip - en zal geschat tot vertraging leiden. Windows 2000 ondersteund dual-core - maar die SMP/ MPS is toch weer anders - denk ik. Het werkt wel, alleen is er geen optimaal gebruik van de pc en zijn hardware. |
|
Tovernaar
|
Quote Drafoon: Quote Tovernaar: Jow, prima tekstverwerkers.. Ik denk dat je beter terug naar de oertijd kunt gaan. Vista heeft natuurlijk veel meer functionaliteit. Betere compatibiliteit qua printers, email etc. Je begrijpt natuurlijk dat word enkel een voorbeeld was.. vista is slecht incompatible met alles Als vista incompatible is met alles, waarom draait het hier dan met alles dat ik heb? Quote Musketier4real: De beste tip is die van Heraux. Knikker Viesta er lekker af, ga terug naar XP of nog wat vroeger MS-spul en dan een dualboot maken. En ja, Vista is net als toveren, incompatible en zwaar irritant. Gelukkig is het jou mening maar. Vind je dat ook zo lekker? Altijd weer die stoot onder de gordel geven? Hey, we hadden het over DOS versus Vista he makkers.. XP is voor zakelijke doeleinden uiteraard de beste keuze. |
|
stormzoeker Erelid
|
Quote Tovernaar:
XP is voor zakelijke doeleinden uiteraard de beste keuze. Correctie: XP is voor zakelijke doeleinde een goede keuze, net als de vele op linux gebaseerde smaken en OSX om er maar een paar te noemen... Zelfs DOS en OS/2 komen in aanmerking. |
|
heraux Oudgediende
Flame-Throwers Raving Utterings and Rantings Unite
Ik zit hier even onder Vista ik zeg even nix.. ik ben perplex.. maar dat komt omdat ik de muis nog niet heb aangesloten - en ik heb de muis nog niet aangesluiten omdat deze logitech usb muis gewoon niet werkt..
maar goed..
Verder doet de herstel-partitie niet van deze Acer M3100-GE71
Niet verder vertellen.. Deze is dus door ongenadige interventie van een vent.. illigaal.. krijg net van de Win.. een Pop met de melding.. u bent waarschijnlijk slachtoffer van software pirazerij..
Nou, Microsoft.. daar moeten jullie het nodig over hebben.. jemig wat een bagger.
Jaja.. loopt lekker snel.. uhu.. AMD/Athlon 64X2 2.8Ghz (denk ik) 4000+ - 250Gb sATA (drie ATA poorten, maakt 6 Schijven/ apparaten mogelijk) Fluisterstil - jaja, ik maak reclame..
Vista is een Show
Komop - wie kan Vista uitkleden.. helemaal naakt - zonder dat theater hoe snel wordt ie dan? |
|
Tovernaar
|
Niet mee eens! Als het gaat om compatibility dan is Linux nog slechter dan Vista. Stel voor ik heb office 2007 en ik stuur jou een excel bestandje door.. Wat dan? |
|
Tovernaar
|
Quote heraux: Flame-Throwers Raving Utterings and Rantings Unite
Ik zit hier even onder Vista ik zeg even nix.. ik ben perplex.. maar dat komt omdat ik de muis nog niet heb aangesloten - en ik heb de muis nog niet aangesluiten omdat deze logitech usb muis gewoon niet werkt..
maar goed..
Verder doet de herstel-partitie niet van deze Acer M3100-GE71
Niet verder vertellen.. Deze is dus door ongenadige interventie van een vent.. illigaal.. krijg net van de Win.. een Pop met de melding.. u bent waarschijnlijk slachtoffer van software pirazerij..
Nou, Microsoft.. daar moeten jullie het nodig over hebben.. jemig wat een bagger.
Jaja.. loopt lekker snel.. uhu.. AMD/Athlon 64X2 2.8Ghz (denk ik) 4000+ - 250Gb sATA (drie ATA poorten, maakt 6 Schijven/ apparaten mogelijk) Fluisterstil - jaja, ik maak reclame..
Vista is een Show
Komop - wie kan Vista uitkleden.. helemaal naakt - zonder dat theater hoe snel wordt ie dan? Gare situatie inderdaad. Ligt niet aan die combo ALS hij zo geleverd is. Naakt strippen is helaas niet helemaal mogenlijk. |
|
Tovernaar
|
Voor Heraux:
http://www.filmpjes.nl/bekijken/17401-WINDOWS-VISTA-LITE- |
|
stormzoeker Erelid
|
Tovernaar Dan open ik hem met openoffice denk ik? Stel jij heb office 2007 en je stuurt een access bestandje naar een gebruiker met office 97.... oef, dat gaat niet werken. Stel jij heb office 95 en je stuurt een Word bestandje naar iemand met Office 2003 SP2.... Jammer dan, dat gaat ook niet meer werken (en dan hebben we het over producten van dezelfde leverancier) |
|
heraux Oudgediende
Nou, dat ging razend snel dat strippen - ik heb systematisch alle onderdelen eruit gehaald die ook maar iets gerelateerd zijn aan Vista.. zelfs elk bestand dat een beetje doet herinneren aan Microsoft heb ik verwijderd..
En de looks.. ik zal je wat zeggen dit is echt Geniaal..
Ik deed de cd-lade open leg een cd erin.. sluit herstart en voooomm Pc-SuperPower vlammen sloegen uit de kast.. wooohooo snelheid.. niet te geloooven..
Zo snel was Vista nog nooit.. ever
|
|
heraux Oudgediende
Wil je weten hoe ik dat deed?
Nieuwsgierig.. buiten de krant en daklozenDVD? |
|
Tovernaar
|
Quote stormzoeker: Tovernaar Dan open ik hem met openoffice denk ik? Stel jij heb office 2007 en je stuurt een access bestandje naar een gebruiker met office 97.... oef, dat gaat niet werken. Stel jij heb office 95 en je stuurt een Word bestandje naar iemand met Office 2003 SP2.... Jammer dan, dat gaat ook niet meer werken (en dan hebben we het over producten van dezelfde leverancier) Denk je? Ik heb dat laatst getest, TOEN was dat iig niet compatible. Aangezien 95% (als niet meer) van de bedrijven met office 2000-2003-2007 werken, dan zou het misschien handig kunnen zijn om die bestanden direct zonder probs te kunnen openen. |
|
Tovernaar
|
Quote heraux: Wil je weten hoe ik dat deed?
Nieuwsgierig.. buiten de krant en daklozenDVD? Terug naar xp zeker, hehe. |
|
stormzoeker Erelid
|
Quote Tovernaar: Voor Heraux:
http://www.filmpjes.nl/bekijken/17401-WINDOWS-VISTA-LITE- Tsja, als je een dure Mercedes met toeters en bellen hebt gekocht ga je natuurlijk ook op internet zoeken om daar een middenklasser Ford van te maken |
|