Verhaallijnen in games |
pietjevlip Oudgediende
WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
Zullen we deze discussie hier voortzetten? Quote Mmore: Ik vind het jammer dat veel games een gebrek hebben aan een verhaal. Ze zouden schrijvers in moeten huren, hoeveel extra kost dat nou bovenop de kosten die ze toch al hebben?
Een goed voorbeeld van een spel met een echt verhaal is bijvoorbeeld Metal Gear Solid, maar volgens mij moet het toch nóg beter kunnen. Quote Lab Rat: Ben het wel met je eens Mmore dat er in sommige spellen meer verhaal moet. Maar bij deze race, schiet en sport spellen van EA heb je niet echt een verhaal nodig. MGS daarin tegen is waardeloos zonder goed onderbouwd verhaal. En volgens mij kost het helemaal niet zo veel meer. Er wordt toch al miljoenen in gepompt. En dat bedoel ik ook, als je een spel naar beneden tuned kan je er ook wel wat meer speeltijd tegen aan gooien. Toch......? Quote pietjevlip: @Mmore/Lab Rat: wat verhaal betreft is (naar mijn mening) MGS een flink stuk zwakker dan Splinter Cell. Heeft misschien ook iets te maken met het realisme. (Dat krijg je met Tom Clancy achter de deur ) Het besef dat wat je ziet gebeuren in het spel morgen realiteit kan zijn. Ik zal je een sterk voorbeeld geven: Aan het einde van het eerste deel zijn een aantal Amerikaanse soldaten gegijzeld, en er wordt gedreigd met het live uitzenden van de executies... ruim ná het uitkomen van het spel zagen we dat realiteit worden. De kans dat zoiets met gebeurtenissen uit MGS gebeurt is flink kleiner. Mocht je dus een goed verhaal zoeken... Zeker de eerste drie delen kosten nu ook niet zoveel meer trouwens |
|
Lab Rat Senior lid
WMRindex: 573 OTindex: 521
|
Dat zeg ik......;) Sommige spellen hebben helemaal geen verhaal nodig om goed te zijn/ worden |
|
Lab Rat Senior lid
|
okè jij houd meer van realistische race games dan een NFS of BurnOut. Maar of je nu realistische of arcade race games hebt in beide zit eigenlijk weinig tot geen verhaal... |
|
pietjevlip Oudgediende
|
klopt, en sommige verhalen hebben volgens mij geen spel nodig om goed te worden... Ik vond zelf het verhaal achter Crimson Skies bizar diepgaand voor een flight-sim. (nee, niet die maffe Xbox-remake, Ik heb het over de originele PC-game ) Stel je even voor... een alternatieve geschiedenislijn, halverwege de jaren 30 storten de VS in, wat resulteert in allemaal kleine landjes in Noord-Amerika. Vervoer via (spoor/water)wegen wordt daardoor zeer lastig, dus schakelt men over op luchtvervoer. De zeppelin heeft een belangrijke positie in deze structuur weten te veroveren. Luchtvervoer resulteert in luchtpiraten, wat weer de oorzaak is van een nieuwe bedrijfstak: luchtbeveiliging. Origineel zijn vooral de vliegdek-luchtschepen, en de manier hoe je dus "opstijgt" (Laat de motor lopen, laat het vliegtuig uit de buik van de zep vallen, en met de behaalde snelheid proberen recht te komen ) Als leider van een groepje "nette" piraten moet je proberen zoveel mogelijk centen te verdienen. Dit gaat door een redelijk goed-in-elkaar-stekende storyline heen, waarin ook de meeste personen een 'eigen' karakter krijgen dat, hoewel hopeloos cliché, goed is uitgewerkt. Uiteindelijk blijft het een combat-flightsim, waarin het de bedoeling is om een aantal anderen uit de lucht richting moeder aarde te sturen, maar het is mooi verpakt in een verhaal dat absoluut "smaak" toevoegt. Zo'n stijl zou ik in racegames ook wel kunnen waarderen, laat het doel gewoon blijven om een stuk baan zo snel mogelijk rond te rijden, maar verpak het in een leuk verhaal wat mij uitdaagt, afleid, maar vooral vermaakt. Ik vind het jammer dat racen een categorie blijft waarin het techdemo-element vaak sterker is dan het spel. Een spel zonder verhaal eindigt bij mij al vrij snel in de prullenbak. Teveel verhaal kan volgens mij niet in een spel, teveel focus op het verhaal kan wel. Gameplay is belangrijker, dat is absoluut waar. Maar met een perfecte gameplay en geen verhaal, houdt ik het niet lang vol om het te spelen. Als de gameplay zuigt, maar het verhaal is sterk, dan kan zo'n spel me nog best wel lang bezighouden. |
|
Mmore Administrator
WMRindex: 1.439 OTindex: 15.022
|
Als EA in games als NFS nou een verhaallijn gooit (wat ze in sommige versies ook gedaan hebben) dan wordt het spelen véél leuker.
De Tom Clancy boeken (waarvan ik er aardig wat gelezen heb) zijn natuurlijk ook perfect om een game van te maken, alhoewel het inmiddels wel een beetje het 'standaard' verhaal is.
Wat mij bijvoorbeeld wel aansprak was het verhaal van S.T.A.L.K.E.R. (de game viel dan weer tegen, maar de storyline was ijzersterk). |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Quote Mmore: De Tom Clancy boeken (waarvan ik er aardig wat gelezen heb) zijn natuurlijk ook perfect om een game van te maken, alhoewel het inmiddels wel een beetje het 'standaard' verhaal is. De meeste games die ervan gemaakt zijn, zijn niet op de boeken gebaseerd... bij Splinter Cell zijn de boeken zelfs later geschreven, en niet door TC, maar door David Michaels (pseudoniem;), eerste twee delen Raymond Benson) |
|
Lab Rat Senior lid
|
@Mmore Maar bij de NFS spellen is de verhaallijn over het algemeen hetzelfde en flinterdun. De 3 spellen de meest orignele verhaallijn en meest verassende concept vind ik persoonlijk: Fahrenheiten Manhunten Shadow of the ColossusGebeurd tegenwoordig niet vaak meer dat er goede en originele spellen uit worden gebracht zonder dat deze leunen op een (teken)film |
|
CrazyM Senior lid WMRindex: 133 OTindex: 406 Wnplts: Cairns
|
Toen ik nog gamede vond ik Half Life 2 echt een super vette sory line hebben, was een echt vet spel. En spellen op de N64, blijft het best console ooit! waren de story lines ook leuk, zoals donkey kong en mario. Dan maakte het juist zo leuk om te spelen. Maar een spel heeft niet altijd een goeie story line nodig, sowieso nooit multiplayer, zoals Counter Strike ofzo. ... en tetris |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Als een spel multiplayer nódig heeft, is het geen goed spel. |
|
Lab Rat Senior lid
|
@PV daar ben ik het 100% mee eens. Baal er zo van dat de laatste tijd alle nadruk op multiplayeren (MP) ligt. Vind ik zelf geen hol aan, behalve Fifa, NBA Live enz. Maar NFS en F1 wil ik in alle rust spelen, zonder dat gezeik aan de kop, van een echte of een internet tegenstander.
Neem Battlefield Modern Combat voor de PS2. Heel gaaf spel, AI is goed, speelbaarheid ook maar ook een max speelduur van 15u. Ik weet dat deze speciaal gemaakt is voor MP, maar dit soort spellen moeten ze meer singleplayer tijd geven. |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Het komt door het "nieuwe" online-gedrag van consoles... als daat het nieuwe vanaf is, zien we hopelijk weer een terugkeer naar meer serieuze singleplayer games, waar multiplayer weer een bijzaak is, zoals het hoort. |
|
Lab Rat Senior lid
|
er zijn maar weinig single/multiplayer games in de tijd gemaakt. Mijn absolute topper allertijden is en een goed uitgewerkte remake van een film blijft Goldeneye op de N64. Daar was zowel SP als MP genoeg uitdaging en plezier aan te beleven We spelen hem nu nog af en toe. |
|
Doctor Insano Erelid
WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351
|
Battlefield-serie is eigenlijk wel (soms) met een verhaal, maar zelfs in SP met verhaal is het eigenlijk nog schieten tegen bots. Het verhaal is alleen maar wat achtergrond informatie over die map. Daar komt verandering in trouwens. Battlefield Bad Company. Bij deze Battlefield gaan de ontwerpers zich focussen op singleplayer, maar er komt natuurlijk zekers ook een multiplayer mode, en er zal ook een nieuwe gamemode komen: Gold Rush. Naar wat ik ervan weet lijkt het een beetje op een soort Conquest. Zoveel mogelijk posten veroveren. Maar deze mode gaat wel een eigen draai krijgen. |
|
Lab Rat Senior lid
|
Maar dat MP is denk ik ook het probleem. Zodra je een spel rond een MP functie gaat bouwen heb je ook geen diepgaande verhaallijn meer nodig |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Ik vind zelf Assassins Creed wel een mooi voorbeeld van hoe het óók kan... Geeneens een multiplayer-optie. |
|
Lab Rat Senior lid
|
PV maar ik hoor toch nog teveel verschillende meningen om hem met zekerheid te kopen |
|
Lab Rat Senior lid
|
[offtopic]jou topic loopt beter dan die van mij |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Ja, dat heb ik ook hoor, maar het gezeur gaat erover dat het teveel herhaling zou zijn. Net datgene wat mij geen zier boeit, ik heb Splinter Cell inmiddels zo'n 50 keer doorgespeeld, en het derde deel nog wel vaker Offtopic: spin-off |
|
Lab Rat Senior lid
|
maar creed zit genoeg actie en verhaal in volgens jou dan? |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Voor zover ik kan zien wel ja, de PC-versie is in Nederland pas vanaf vandaag beschikbaar, en ik ben niet zo'n vooruitbestel-type. Ik heb van m'n leven nog niet meer dan 10 euro voor een spel betaald. zegt misschien iets |
|
Doctor Insano Erelid
|
Quote pietjevlip: Ik vind zelf Assassins Creed wel een mooi voorbeeld van hoe het ��k kan... Geeneens een multiplayer-optie. Die wordt toch op dit moment gewoon afgeraffeld omdat ze per se dat spel op tijd uit willen brengen? |
|
Lab Rat Senior lid
|
dan ben je zeker een afwachtend type ja hahaha in tegenstelling tot mij. Nu wel iets meer, koste me klauwe vol geld |
|
Lab Rat Senior lid
|
@DI dat zie je tegenwoordig ook vaak ja, vol bugs ed wordt zo'n spel dan afgeleverd. Heeft ook veel met de concurentiestrijd te maken volgens mij |
|
Doctor Insano Erelid
|
@Lab Rat Is dat toevallig ook wat er aan de hand is met Viesta? |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Viesta, is dat niet dat kinderspelletje waarmee ze vorig jaar een publieke betatest uit zijn gaan voeren? |
|