Wordt de Krokodel hét nieuwe snacksucces van Nederland? De eerste drieduizend dozen á achttien stuks staan in elk geval klaar om binnenkort uitgeleverd te worden aan groothandels en cafetaria's.
Dinsdag werd de Krokodel officieel gelanceerd op de Horecava-beurs in Amsterdam. ,,Het kan dus zijn dat we na deze week de productie gelijk op moeten voeren", zegt Freek Haverman.
Haverman bedacht het product samen met Guillaume de Beer en Jeroen Balkenende. Alle drie komen ze uit Breda en wonen of werken ze in Amsterdam. Haverman en Balkenende organiseren vooral evenementen, De Beer is chef-kok van Restaurant Breda in Amsterdam.
Tijdens een zogeheten Frikandel Disco in Amsterdam lanceerde het drietal in het najaar de Krokodel. De snack heeft de krokante korst van een kroket en is gevuld met een ragout met daarin stukjes vlees van een frikandel.
De eerste Krokodellen werden handgemaakt door De Beer in de keuken van zijn restaurant. Vrijwel direct na de Frikandel Disco kwam het drietal in gesprek met snackfabrikant Beckers. De afgelopen maanden is vervolgens verder aan het product gewerkt in een Beckers-fabriek in het Belgische Bocholt, vlak over de grens bij Weert.
De basis is gelijk gebleven maar de Krokodel moest ook geschikt zijn voor massaproductie. ,,Als een product in de fabriek gemaakt wordt, moet je verschillende dingen testen. Zo had het bijvoorbeeld gekund dat de stukjes frikandel het niet overleefden in de machines. Dat bleek gelukkig niet het geval", aldus De Beer.
Haverman merkt dat de belangstelling voor de Krokodel nu al groot is. ,,Er zijn al diverse cafetaria-ketens die bestellingen hebben geplaatst." Vanaf begin februari zal de snack verkrijgbaar zijn in de cafetaria's.
Of de consument de Krokodel zelf straks ook thuis in het vet kan gooien, moet nog blijken. ,,Dat hopen we wel. Maar supermarkten kijken eerst of een snack het goed doet in cafetaria's en na een jaar nemen ze die dan eventueel op in hun eigen assortiment,"