De binnenvaart heeft dubbel pech tijdens deze hittegolf. Niet alleen kan er door de lage waterstand in de rivieren minder worden vervoerd. De vaarroutes rondom Amsterdam zijn ook nog eens gestremd doordat 'oververhitte' bruggen op slot zitten.

Zeker veertien bruggen in Amsterdam kunnen niet meer open, omdat het metaal is uitgezet door de warmte. "De gemeente heeft de bruggen onvoldoende gekoeld. De koelwerkzaamheden zijn vannacht bijvoorbeeld gestopt, daardoor lig ik nu al bijna een dag stil", zegt schipper Jacco Visser.

Hij ligt met een lading bouwmaterialen bij de Amstelbrug. Ook daar wordt inmiddels gekoeld, maar Visser heeft er 'een hard hoofd in'. "Het is nu zo warm dat ik niet denk dat de brug snel open kan." Zijn enige optie is wachten, want hij kan geen kant op.

Verschillende vaarroutes in Amsterdam zijn gestremd. Dinsdagochtend ging het volgens de gemeente in totaal om veertien bruggen die niet open konden, vooral aan de oostkant van de stad. Inmiddels zouden er echter ook problemen zijn aan de westkant.

"Voor de binnenvaart zijn er in elk geval problemen bij de Houthavens en bij de Amstelbrug", weet Andries de Weerd van branchevereniging Koninklijke BLN-Schuttevaer. "Tientallen binnenvaartschepen liggen stil. Net als een groot aantal te grote plezierboten."

De branchevereniging en schippers zijn teleurgesteld in de gemeente. Volgens hen zijn er vrijwel nergens problemen, behalve in Amsterdam. "Als het boven de vijfentwintig graden is gaat het mis", zegt De Weerd. "Ze halen er een beetje hun schouders voor op. Zo van: we kunnen er niks aan doen."

Visser sluit zich hierbij aan. "Ik word van mijn werk gehouden door een stelletje ambtenaren. Ik had mijn lading vanmorgen al moeten lossen en inmiddels ook alweer een nieuwe vracht moeten ophalen."

De problemen zouden zich vooral voordoen bij bruggen waarover tramrails lopen. Deze zetten uit door het warme weer. "Kleinere boten, zoals sloepen en rederijen, varen gewoon onder de bruggen door", zegt Wouter Keuning van de gemeente Amsterdam. "Het zijn vooral de grotere boten die vastliggen."

​Volgens Keunig worden de bruggen inmiddels continu gekoeld. "Zodra het openen geen schade aan de brug oplevert, wordt dit weer gedaan. Hoe lang de bruggen dicht blijven hangt af van de aanhoudende warmte."

De precieze schade voor de binnenvaart is volgens BLN nog lastig uit te drukken in euro's. Veel schepen vervoeren bouwmaterialen die weer door andere partijen moeten worden verwerkt. De schippers zijn niet op tijd op hun bestemming waardoor meerdere bedrijven vertraging oplopen.

Visser wil om de tafel met BLN en andere betrokkenen. Mogelijk gaan zij de schade verhalen op de gemeente. "De aannemer met wie ik werk is niet blij, want hij heeft zijn spullen niet op tijd."

Ook De Weerd wil in gesprek met de gemeente, hij hoopt vooral dat er nu eens een definitieve oplossing komt. "De maat is wel een beetje vol, dit kan anno 2018 geen probleem meer zijn."
Foto